jõudu madalamasse otsa..

Tehnilised probleemid, küsimused ja lahendused.

Moderaatorid: Mihkel, Ringo

Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

jõudu madalamasse otsa..

Postitus Postitas Miq »

tekkis idee, kuid on kahtlused.
Nimelt mõtlsein, et kas mõne diisli madalsurve turbo mu 1,8(bmw) mootorile panna oleks mõtekas või mitte. Idee oleks just madalama otsa jõudu tõsta, kusjuures ülemine ots võib jääda muutumatuks. Noh nii 1500-4000rpm'i oleks muudatus.
Muidugi wastegate'i olemasolu on vajalik.

et, kas mu ajuvääratus on reaalselt ka võimalik..
ootaks vastukaja ja/või kriitikat, pole hullu kui mõni peaks ka labakäega lööma ;)
Kasutaja avatar
zoom1
Postitusi: 833
Liitunud: 03.12.2004 20:27
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas zoom1 »

Oot turbo panek, ja jõudu madalamasse otsa - need asjad ei käi ju kokku

Esiteks pole töökindel kui boost madalalt peale tuleb.
Ja mis sa selle all mõtled et ülemine ots ei muutu kui turbo paned :shock:

Ja mis wastegate olemasolu vajalikkusest sa räägid - see peab nagunii olema, iseasi kas siis väline või sisene.

Mis ajuväärtuse võimalikkusest sa räägid :?

Ma labakäega ei hakka lööma :p
CA18DET best et 11.1s 205kmh
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

Tipp jõud on mul kuskil 4500 rpm'i juures, ning enne seda sujuvalt tõusvas joones, kaks järsemat tõusu on 3000 ja 4000 peal. Mul käis peast läbi mõte(see sama ajuvääratus), et seda alumist otsa võiks veits 'rohkem' olla. Samas ei ole oluline, kui palju tõuseb max punktis, kui tõuseb siis las tõuseb :roll: .
Nii palju, kui ma teostuse peale olen mõtlenud, siis loogiliselt võttes peaks olema mõni väiksem turbo, mis kiiresti (juba madalatel pööretel) 'hoo üles'võtaks' (mõni diisli või nt. Fiat Uno 1.4T turbo, äkki) ning mootori madalaid pöördeid vürtsitaks.
Wastegate't mainisin sellepärast, et olen teadlik, et väike turbo võib endale liiga teha liiga kiiresti töödates.
zoom1 kirjutas:Oot turbo panek, ja jõudu madalamasse otsa - need asjad ei käi ju kokku. Esiteks pole töökindel kui boost madalalt peale tuleb.
Vot, räägi sellest lähemalt, miks ja kuidas..
Kasutaja avatar
zoom1
Postitusi: 833
Liitunud: 03.12.2004 20:27
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas zoom1 »

Turbo töökiirus on jällegi asi mis on enamjaolt sama :roll:

Raske seletada - lihtsalt kui pöörded väikesed siis kolb liigub ka aeglaselt ja siis kui rõhk peale lasta võib kolvile või kepsule lihtsalt liiga teha sest "pauk" käib väga võimas suure rõhu all. Kui toimub silindri täitumine bensiinga siis samas lööb turbo ka juba selle rõhu sinna sisse, noh nt. 0,5bar, siis surub kolb selle rõhu omakorda veel suuremaks kuni jõuab ülemisse surnud seisu ja siis säde süütab selle rõhu all oleva bena ja see pauk ei ole mitte väike, aga kolb liigub samas aeglaselt ja peab seega kannatama väga suurt jõudu - Nm oleks vist täpsem.


Bensiin plahvatab ikka sama kiiresti koguaeg, aga kolb liigub aeglaselt - pm nagu haamriga lüüa kolvi peale, suurte pöörete alla aga on asi palju sujuvam ja enam ei ole sellist "haamri" effekti.
Kindlasti jäi midagi segaseks :)
CA18DET best et 11.1s 205kmh
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

mõistan, arvad, et saaled ja kolvi sõrmed ei peaks vastu(või et kuluks kiiremini).
hm.. aga kui nüüd mõelda korra selle peale:
TQHQ's kirjutas:Näiteks, kui oletada, et mootor teeb 5000 RPM (revolutions per minute, pööret minutis) ja kolvikäik on 3 tolli, siis läbib ta ühe pöördega 2x3=6 tolli (alla-üles), minutis seega 30000 tolli, tunnikiiruseks annab see 46 km/h, 4-tollise kolvikäigu puhul oleks kiirus juba 61 km/h, mida polekski nagu eriti palju, kuid see on keskmine kiirus - maksimumkiirus on palju suurem ning vahepeal peab kolb ka suunda muutma. Näiteks kui auto liiguks ühel hetkel kiirusega 61 km/h ja sajandiksekund hiljem sama kiiresti vastassuunas, oleks selles autos tõenäoliselt reisijate asemel kompott.
http://www.tqhq.ee/dir.php?id=37#0
..siis on kõrgematel pööretel aset leidvad jõud ehk suuremadki.. pluss veel turbo :roll:

ps! hea kui keegigi viitsib midagi öelda, ehk kamba peale mõtleb midagigi välja :), erinevalt SR'i foorumist, kuhu ei vaevanudgi seda teemat tegema. meeldiv..
Kasutaja avatar
Ragnar
Postitusi: 1533
Liitunud: 26.11.2004 18:41
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Ragnar »

ma ei ole küll spetsialist, aga ma ei usu, et eriliselt midagi liiga peaks tegema. VAG ( 1.8T ) motod ju saavutad miskist 1800 rpm maks pöördemomendi ja nende ehituses midagi erilist ju ei ole.
Alfa Romeo Brera 3.6 JTS V6 Q4
Ex Fiat Coupè 16v Turbo 342hj/466nm
Kasutaja avatar
Samvel
Postitusi: 655
Liitunud: 29.11.2004 10:31
Asukoht: Tln
Kontakt:

Postitus Postitas Samvel »

zoom1 kirjutas: Kindlasti jäi midagi segaseks :)
tegelikult tegidki asja väga segaseks :?

turbo eesmärk ei ole suruda rõhku silindrisse. Suurem rõhk silindris = suurem jõud kolvile = suurem TQ = suurem HP saavutatakse tänu tihedama kütusesegu põlemisele. Kambris ei plahvata bensiin vaid segu, ja turbomootoril on kütusesegu tihedam, mis põleb kiiremini, mistõttu tuleb süüdet hilisemaks keerata (kambris peab maksimumrõhk tekima õigel hetkel, so 15-20deg ATDC) jne. Kui süütenurgad ilusti paigas (vastavalt koormusele ja pöördele), siis alates 1500rpm võid väikse turboga julgelt boostida. Selliselt saavutaksid väga mugava tänavamasina.
Tegelikult väga oluline on saada aru kambris toimuvatest protsessidest! Otsige netist, lugege, infot on piisavalt üleval.

Miq. Sinule soovitan teha endale selgeks mida sa konkreetselt saavutada tahad ja millised on sinu ressursid (tehnilised teadmised, raha). Kuni 30% lisaväänet kestavad tavaliselt kõik mootorid ning see on odavam saavutada nitrosüsteemiga hoopis. Samas nitrot nii madalalt aktiveerida pole hea, mingi 2000-2500rpm peaks turvaline olema. Ja nitroga ei tule jõud progressiivselt vaid "laksuga". Muidugi ka selle vastu on controllerid olemas...
www.esracing.ee // www.facebook.com/esracingestonia
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

555vrx kirjutas:Selliselt saavutaksid väga mugava tänavamasina.
Selles see idee tegelikult oligi :)
Väga kalliks ei tohiks asi minna. Põhiline ongi saada kuskilt(lammarist ehk) mõni väiksem turbo, uus vl.kollektor, torusid õhu juhtimiseks, intercooler vast ei ole vajalik(kuigi paha ei teeks), AtF ratio meter, voolikuid(ning sellega kaasakäivad ühendus tükid) turbo õlitamiseks, mõned klambrid, mõned voolikud vaakumi juhtimiseks.
Isegi lisa pihusteid ei pruugi tarvis minna.
Kuuno
Postitusi: 1750
Liitunud: 29.11.2004 10:24
Asukoht: tallinn, kopli

Postitus Postitas Kuuno »

miks ehitada niimodi...hmmm....natukene. Ma ütlen sulle 99% et sul viskab se üle kui tegema hakkad:) ikka tahaks edasi pürgida kuhugi. Ma kah nii mõtlesin aga kui ehitamiseks läks siis ikka käisid peas mõtted et kust edasi saaks minna. Se idee sul on nagu poolik ehitamine. Mõtle ikak kogu power bandi peale ja saad parema tulemuse! :) edu
Kasutaja avatar
zoom1
Postitusi: 833
Liitunud: 03.12.2004 20:27
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas zoom1 »

Miq kirjutas:
TQHQ's kirjutas:Näiteks, kui oletada, et mootor teeb 5000 RPM (revolutions per minute, pööret minutis) ja kolvikäik on 3 tolli, siis läbib ta ühe pöördega 2x3=6 tolli (alla-üles), minutis seega 30000 tolli, tunnikiiruseks annab see 46 km/h, 4-tollise kolvikäigu puhul oleks kiirus juba 61 km/h, mida polekski nagu eriti palju, kuid see on keskmine kiirus - maksimumkiirus on palju suurem ning vahepeal peab kolb ka suunda muutma. Näiteks kui auto liiguks ühel hetkel kiirusega 61 km/h ja sajandiksekund hiljem sama kiiresti vastassuunas, oleks selles autos tõenäoliselt reisijate asemel kompott.
http://www.tqhq.ee/dir.php?id=37#0
..siis on kõrgematel pööretel aset leidvad jõud ehk suuremadki.. pluss veel turbo :roll:

Ma ei mõelnud seda - pidasin silmas just seda plahvatus hetke - kui kolb liigub aeglaselt alla siis see plahvatus lööb sellele päris tugevalt peale, st kolb peab taluma hetkeks väga suurt jõudu. asi aga ei väljenud kw sest järgmine töötakt on veel kaugel, sest on väikesed pöörded.

Ma ei hakka spkuleerima kas mootor peaks vastu - arvan et kindlasti peab lihtsa settingu puhul orig 70kw - turboga 120kw vms :roll:

Aga lihtsalt et väikematel pööretel on oht suurem et midagi pilbasteks lasta erinevalt suurtest pööretes kus tuleb mängu temperatuur mille tulemusena lendab midagi ribadeks.

Pm võta kätte põranda plaat - proovi seda käte vahel pooleks murda( pärsi raske), nüüd võta aga haamer ja plaat puruneb väga lihtsalt :p

Veel näide - Vanasti purustati kive dünamiidiga, puurid augu kivi sisse ja dünamiidi abiga lendab see tuhendeks kiluks. Nüüd aga proovid arvutada välja selle jõu mis dünamiit arendab ja siis näitlikult panna kivi sisse tungraud - mis suruks kivi selle sama jõuga pooleks.
heal juhul läheb kivi ainult kaheks tükis, kuid ei pruugi üldse minna :shock:
Muidugi arendab tung survet ainult sellele kohale mida ta puudutab, aga võtame nt suruõhu - (jällegi piltlikult, sest see pole eriti võimalik) pumpame sama surve sinna kivi sisse mida dünamiit arendas. ja mis juhtub :) . Arvatavasti mitte midagi, kui siis ainult järsku suur pauk aga kivi on ikka ainult kaheks tükiks.
CA18DET best et 11.1s 205kmh
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

irw, zoom :-D
pole päris õiged näited. Siiski arvesta seda, et kolb, olenemata kas segu plahvatab või mitte, liigub alla (vända, hooratta inertsi mõjul) niikuinii. Seega peaks sinu näidetes too kivi ka pooleks lendama ka ilma dünamiidita. :P Ma saan aru küll, et see 'pauk' on tugev, mis gaasi süütamisel tekib ning, et see surve kestab kaua, kuna väntvõll käib kordi aeglasemalt ringi. Aga siiski kujuta seda tqhq näidet visuaalselt ette.. sajaga ühes suunas - STOPP - sajaga teise suunda ja nii korduvalt. Kõrgetel pööretel muutub see 'kiirendus-aeglustus' ühtlaseks.. seega suhteliselt võrdeliseks madalatel pööretel toimuva rohke gaasi paisumisest tingitud jõududega. eksole

panter, see et mu idee on poolik see on suhteline asi.
Kui mu ülessandeks oleks kogu pöörde vahemikus jõu tõstmine nt. 30% ning mina tõstan ainult esimese poole peal 30%, siis oleks jah tegu pooliku ehitamisega. Aga kui mul ongi tahtmine ainult seda sama esimest poolt 30% parandada siis on ju täielik ehitamine. :)
Asi selles, et kui ma tahaks max punkti ka rohkemalt edasi aidata, siis suureneb tööde mahtuvus meeletult.. rääkimata finants poolest..
Kogu pritsung tuleks korralikut ümber teha, uus aju ning uued pihustid oleks vajalikud. kallis, ma ütlen. Mingid lisa pihustid ja aju lollitamine ("külmamootoriga") on minu meelest paras porno. Mitte kellelegi halba mõeldes. Vat see tõesti näib kuidagi poolik ehitamine.

Võib näida, et mul oleks midagi tõsiselt vastu rohkemale max-jõule.
See BMW 318 E30, on mul igapäevaseks kasutamiseks. Aga raipel tuleb varsti keretööd ette võtta, samas ka mootoris pooled tihendid, vända simmer ja käimari survelaager ära vahetada, sügisel loodab selle ette võtta. Kuna mootor tuleb niiehknaa maha võtta, siis tekkis ka idee, et teeb siis juba korraliku kap. remondi ja aitaks kaasa kah nati. Ning kuna auto suuremasti ainult linnas sõidab, siis pole selle maksimumi kasvuga midagi suurt peale hakata.
Pealegi, ärge arvake, et sellise pooliku autoga ma piirdun. Mul on suhteliselt suur ning ainulaadne projekt kolpa kinni sööbinud. Ford Fiesta mk1 + RSturbo :evil: eks seal saab selle ülemise otsaga tegeletud.. Fiestaga püüan juba suvel algust teha.
Kuuno
Postitusi: 1750
Liitunud: 29.11.2004 10:24
Asukoht: tallinn, kopli

Postitus Postitas Kuuno »

http://home.att.net/~jroal/jay/bmw.htm

siin on sulle link kust vbl leiad abi mõnes asjas! :)
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

njah, hea link.. seal oli peagu kõike mida mul plaanis pole.
Pisut imelik vend, jättis surveastme originaali 9.3:1 peale, ja siis mainib, et 14psi juures dyno peal pisut detoneeris. Samas oli kõik kuidagi robustselt tehtud.., kuidagi siuh-säuh kokku panud. lv-kolle oli ikka paras kärn.
Kuid siiski, tänulik lingi eest..
abarth
Postitusi: 14
Liitunud: 29.11.2004 18:51
Asukoht: Hrjm.

Postitus Postitas abarth »

See on nüüd väga minu arvamus, aga kui tahad nii "väga lihtsalt tehes" seda võimsust/momenti madalatele pööretele, siis oleks vast mõtekas/kergem lahendus soetada diisel mootor kogu kupatusega bena mootori asemele.
Kasutaja avatar
Miq
Postitusi: 566
Liitunud: 06.01.2005 20:02
Asukoht: tln - kristiine

Postitus Postitas Miq »

1. arvad, et oleks lihtsam..
2. ei taha küll kõvasti öelda, aga ma vihtan diisleid (ärge põhjust küsige, ma'i tea - traktorid)
siiski, ootaks veel argumente, miks mu idees negatiivset võib veel olla..
Vasta