rumalad küsimused...

Tehnilised probleemid, küsimused ja lahendused.

Moderaatorid: Mihkel, Ringo

Vasta
Kasutaja avatar
taxu
Postitusi: 437
Liitunud: 20.01.2008 22:31
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas taxu »

ivar kirjutas:
taxu kirjutas:Ka selles NASCAR-iga võrreldud artiklis on räägitud ikka titaanisulamist H-profiilist.
Mul tundub, et kepsu teema on seal pigem oletuslik. Netist leiduva info kohaselt on nad üldiselt I ja H kombinatsioon või midagi veel keerukamat.
Kuna seda tükki müüakse Ferrari enda lehel, siis ilmselt on siin pildil tõesti õige asi:
Ja nagu näha, siis pigem jah I kujuga, lihtsalt need I otsmised talad veel omakorda H-de kujulisteks tehtud. Pildilt loeb isegi tootja välja: Pankl. Nende kodulehelt nähtub, et Carillo on nende aftermarket kepsubränd. Ehk siis kui on soov endale vormelivalmistajate kepse mootorisse kruvida, on teada kuhu vaadata.
Nende lehelt loen ka sellist H-profiili tutvustust:
"The H-beam type, is typically used for applications with high firing pressures as seen in most race engines or highly tuned street cars and bikes. Although the typically lighter A-beam design (also called I-beam) is well suited for extreme engine speeds, the H-beam is most suitable to withstand the tremendous loads endured by the connecting rod."
Lühidalt eesti keeles kokku võtta, siis I talub paremini pöördeid, H paremini suurt rõhku. Veel on mainitud, et I- profiili kepsud on kergemad.
Seega tundub loogiline et 20k pööritav F1 mootor tarbib just I-tala ja veel hästi laia- külgsuunalised jõud (vända sihis vaadates) lähevad ju pöörete kasvuga üha suuremaks ja see püüab kepsu kõveraks painutada. Seepärast ongi laiad, et paindele vastu seista. Kui aga on vaja vertikaalsuunas suuremat tugevust, siis ei aita vaid niipidi laiendamine, ka teises suunas oleks ju vaja. Seda piirab aga vända poolse otsa laius. Siis tulebki mängu H-profiil. Sellel on kummagil küljel täistala mis annabki selles sihis I-ga võrreldes suurema tugevuse. Tundub et see võtabki teema kokku- pole olemas üheselt paremat, vaid üks kannatab enam pöördeid, teine vertikaaljõudu.

Pilt
Viimati muutis taxu, 29.01.2010 9:30, muudetud 1 kord kokku.
Enne diagnoosi panekut vaata mootorit ka teisest otsast! :D
Kasutaja avatar
Jesper
Postitusi: 135
Liitunud: 29.10.2006 20:58

Postitus Postitas Jesper »

Mis mõttes pole üheselt parimat? Ma arvan et üpris üheselt parim on palgata need tüübid kes neid F1 kepse teevad, varustada piisava eelarvega ja lasta täpselt oma mootorisse sobivad kepsud teha.

Kas sealt välja tuleb H või I või C profiil, ei ole imho enam teabmis tähtis detail kogu asja juures.

Kui nii palju pappi pole, siis tuleb lihtsamalt läbi ajada ja leppida poes pakutavaga.
ivar
Postitusi: 399
Liitunud: 10.09.2005 21:47
Asukoht: Harjumaa

Postitus Postitas ivar »

Arvan et enamus on juba aru saand, mis seisukohta sa väljendad.
Kui kellelgi on veel midagi lisada, siis tasub vast eraldi teema tekitada. Saavad huvilised jätkata ja kellele ei meeldi, võib ignoreerida.
Kasutaja avatar
taxu
Postitusi: 437
Liitunud: 20.01.2008 22:31
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas taxu »

Jesper kirjutas:Mis mõttes pole üheselt parimat?
Kell vist juba nats palju nii pikast tekstist aru saamiseks. Jutt ju sellest, kas H või I on parem, mitte kui head kepsud on F1 mootoritel.
Enne diagnoosi panekut vaata mootorit ka teisest otsast! :D
Kasutaja avatar
taxu
Postitusi: 437
Liitunud: 20.01.2008 22:31
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas taxu »

Endal ka üks loll küsimus: nimelt keegi võiks defineerida, mis asi on loll küsimus?!
Praeguseks siia teemasse kogunenud 13-l leheküljel on enamus siiski asjalikud jutud, milled peaks ikka eraldi pealkirjade alla panema. Muidu võiks ju üldse pealkirjad kaotada ja teha ühe ühtse massi postitusi, kus siis kõik läbisegi midagi arutavad. Ehk ma pakun, et taoliste üldiste segapudruläbuteemade tekitamine võiks lihtsalt keelatud olla. Et kui on küsimus, siis tee ka uus teema koos pealkirjaga. Ega teemade arv piiratud pole. Või ei suuda pealkirja välja mõelda?
Enne diagnoosi panekut vaata mootorit ka teisest otsast! :D
635Driver
Postitusi: 403
Liitunud: 27.09.2009 10:18
Asukoht: Tln Vilj

Postitus Postitas 635Driver »

Üldiselt oled sa jube hästi kepsu teema kokku võtnud ning sama ka selle segapudru teemaga.Mode võiks selle teema üle käija ja jätta konkreetse jutu kepsude kohta. :-D
Kasutaja avatar
Astrona
Postitusi: 3428
Liitunud: 21.04.2007 18:43
Asukoht: tln

Postitus Postitas Astrona »

taxu kirjutas:Endal ka üks loll küsimus: nimelt keegi võiks defineerida, mis asi on loll küsimus?
Kui keegi on selle teema tõttu teadmisi saanud ilma, et kellegi maine (s.h. eriti foorumi maine) oleks langenud, siis on teema täitnud oma eesmärki.
Kui inimene postitab "rumate küsimuste" alla, siis ta ise arvatavasti arvab, et tegemist pole päris normaalse küsimusega. Antud teemale oleks paremaks pealkirjaks "Ebanormaalsed küsimused...." :)
Loomulikult võiks jällegi teha Alateema "Ebanormaalsed küsimused" ja sinna alla iga teema eraldi, et ei tekiks läbupudru.
Teemajätkuks:
* Kui keegi tahab, võin saata selle xls'i emaili peale.
* Kui sinna lisada ka silindris valitsev rõhk igal vända-kraadil, võiks joonistada absoluutsed rõhud, mis kepsule mõjuvad.
* Suurim jõud on kolvi otsast lendamise jõud, paraku selles suunas on keps päris tugev. Sellegi pooles see on ka üheks põhjuseks milleks tühikäigul ei maksa paarutada, kuna pole rõhku, mis kolvisõrme elu kergendaks.
* Boosted mootoril ongi vaja just piki suunalist kepsu tugevust, et taluda SL ja VL takti vahetumist. Boost lisab kepsule jõudu võrreldes NA'ga kõige rohkem just peale üss, kui normal-liikumisjõud on aina väiksemad, ja sel hetkel on keps viltu sees... ja oleks vaja ka tuge ära väänamisele....
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET
Maik
Postitusi: 725
Liitunud: 19.06.2008 12:23
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Maik »

Kuidas saab öelda,et turbo puhub x arv hobuseid välja ? Ja teine turbo ainult niipalju hp.

Mõtlen,et eri mootorid ja õhutarbimine on neil ju erinev, siin foorumis kohtab aga seda lauset väga tihti. Ja iga mootor annab ka surve all erinevalt hp-sid välja. Et mis valemiga see lause välja käiakse ?
ex V8 umbes 374kw/622nm @ 0,4 bar - aga uus on 318kw :( NA
Kasutaja avatar
jeff01
Postitusi: 2829
Liitunud: 29.11.2004 21:48
Asukoht: tartu

Postitus Postitas jeff01 »

Maik kirjutas:Kuidas saab öelda,et turbo puhub x arv hobuseid välja ? Ja teine turbo ainult niipalju hp.

Mõtlen,et eri mootorid ja õhutarbimine on neil ju erinev, siin foorumis kohtab aga seda lauset väga tihti. Ja iga mootor annab ka surve all erinevalt hp-sid välja. Et mis valemiga see lause välja käiakse ?
Päris 100% se loomulikult nii pole, et näiteks audi KKK k26 puhub 300 ja mitte üht hobujõudu enam aga suures järgus se nii on, et üle selle minnes jääb asi turbo taha, temast välja tulev õhk on liiga kuum, lõpus kukub boost ära ja turbo ise ei kesta suuremate jõudude korral pikalt jne jne. Miskine seos siiski õhu tarbimisel hobujõududega on... kui hobune läbi gaasimaski peab hingama siis ega ta enam väga hästi vankrit ei vea ma arvan.
DÜNOPINK Tartus 56231442 https://www.facebook.com/WhlsUP/
Pakun ka Megasquirt juhtajusid ning nende paigaldust, ümberehitust ja seadistust.
Maik
Postitusi: 725
Liitunud: 19.06.2008 12:23
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas Maik »

No aga kas see turbo puhub siis 300hp välja 1,6l mootoril ja sama ka 5,7l mootoril ? Reaalselt ju üks tarbib oluliselt rohkem õhku,seega nagu ei saaks sealt seda hp lisa tulla niipalju.. (kuigi mootorid on oluliselt erineva alg hp-ga..) või kuidas. Mõtlesingi,et kas mingi valem on sellejaoks vms.'

Ega mul endal kah puhur töötab kuni 1000hp :)
ex V8 umbes 374kw/622nm @ 0,4 bar - aga uus on 318kw :( NA
Kasutaja avatar
RKsilver
Postitusi: 259
Liitunud: 14.01.2008 23:16
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas RKsilver »

Maik kirjutas:No aga kas see turbo puhub siis 300hp välja 1,6l mootoril ja sama ka 5,7l mootoril ? Reaalselt ju üks tarbib oluliselt rohkem õhku,seega nagu ei saaks sealt seda hp lisa tulla niipalju.. (kuigi mootorid on oluliselt erineva alg hp-ga..) või kuidas. Mõtlesingi,et kas mingi valem on sellejaoks vms.'

Ega mul endal kah puhur töötab kuni 1000hp :)
äkki selle 5.7l mootoril ta selle 300hp välja puhubki MINGIL pöördel..

selle 5.7-l tühikäigul vist juba turbo on valmis töötama .. :D

samas see oleneb osaliselt ka koormusest mida rakendatakse.
Kasutaja avatar
Astrona
Postitusi: 3428
Liitunud: 21.04.2007 18:43
Asukoht: tln

Postitus Postitas Astrona »

Maik kirjutas: No aga kas see turbo puhub siis 300hp välja 1,6l mootoril ja sama ka 5,7l mootoril ? Reaalselt ju üks tarbib oluliselt rohkem õhku,seega nagu ei saaks sealt seda hp lisa tulla niipalju.. (kuigi mootorid on oluliselt erineva alg hp-ga..) või kuidas. Mõtlesingi,et kas mingi valem on sellejaoks vms.'
................
Kuidas saab öelda,et turbo puhub x arv hobuseid välja ? Ja teine turbo ainult niipalju hp.

Mõtlen,et eri mootorid ja õhutarbimine on neil ju erinev, siin foorumis kohtab aga seda lauset väga tihti. Ja iga mootor annab ka surve all erinevalt hp-sid välja. Et mis valemiga see lause välja käiakse ?
Turbo on õhupump, mille tootlikus on antud õhu-kogus-ajaühikus, enamasti lbs/min. Kui sellele õhule lisada kütust, siis tulebki ju võimsus. Mootorit on piltlikult vaja vaid turbo käima tõmbamiseks, ja suured mootorid tõmbavad kiiremini, väiksemad spoolivad aeglasemalt. Teatud turbo pööretest, kus kompressori labad ületavad juba helikiirust jne hakkab turbo effektiivsus järsult langema ja hakkab ka vaikselt lagunema.
Keskmise turbo-kompressori effektiivne tööpiirkond on suhteliselt lai 0.5-2bar ("turbo-saarekeste kõrgus kaardil"). Mäppi vaadates, kus tootlikuse telg on x-telg, mis liigub vasakult paremale suurema tootlikuse poole, lõpetakse "effektiivsed-saarekesed" just turbo kiiruse poolt (vasakult ülevalt alla paremal jooksvad kaared). Kusjuures 0.5 ja 2bariga on maksimum tootlikus (ka võimsus) samad.
Nagu me teame on ka mootor õhupump. Näiteks 5.7L @ 5500RPM ehk 100 pööret sekundis hingab 5,7 / 2 x 100 = 261L/sek. Arvestades, et mootori VE on näiteks 80%, siis atmosfäärist hingatakse tegelikult 209L/s. Kui see on 300hj, siis 600hj jaoks oleks vaja ~1bar boosti, ja turbo peab sisse hingama 418L/s.
1,8L mootor VE 100% @ 9000RPM hingab 135L/s ja 600hj jaoks oleks vaja sama palju hingata kui see suurgi mootor ~418L/s, ja kuna mootor võtab vastu 135L/s ja turbo hingab sisse 418L/s, siis turbost moootrisse minev boost peab olema 2,1bar.
EDIT:
Ja see võib õnnestuda ebaeffektiivselt kahel täiesti erineval mootoril sama turboga, millest ühel juhul on 1bar teisel juhul 2bar.
See tundub sulle natuke raskesti usutav, aga 9000RPM @ 1.8L @100% VE on sama kui 5500RPM @ 2,95L @ 100% VE ja on ka sama, mis 3,7L 80% VE'ga, mis ei olegi niivõrd erinev 5.7L'iga võrreldes.
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET
wa666ou
Postitusi: 388
Liitunud: 14.06.2006 22:57

Postitus Postitas wa666ou »

Ei leidnud sobivat teemat oma küsimuse postitamiseks, see panen siia.

Eelinfo autost:
Volvo S40 T4 - millel on N/A nukad, natuke suurem turbo (orig annab max selle auto peal 260bhp, selle piir 290bhp), FMIC, kahekambriline BOV, 30% suuremad pihustid, paneelõhufilter, 3" DP ja kati pole.
Õhulugeja asub enne turbot.
Kõik seda jama juhib orig. aju.

Kui mootor natuke pöördesse lasta ja gaas maha võtta, siis pöörded kukuvad täiesti nulli ära, tõusevad seejärel tühikäigu pöörete juurde (775rpm) ja vahel jäävad natuke pendeldama üles-alla.
Ja mõnikord lambist hakkavad pendeldama, siis aitab konditsioneeri sisselülitamine :)

Kuid mõnikord sureb auto üldsegi välja. Juhtub see nii, kui kiirendad, lased gaasi maha, siduri lahutad ära, pidurdad ja keerad kuhugi ristuvale tänavale, parklasse vms.

Tundub nagu BOV ei sulge piisavalt kiiresti vms tekib õhuleke sisselaskes, mille peale mootor välja sureb.
Probleem ilmnes pärast suurema turbo, pihustite, intercooleri installi.
BOV vedru on üsna tugev, surgeb ka siis, kui olen kruvi üsnagi lahti keeranud.
Võib-olla peaks kruvi kinnipoole keerama? Või proovima oem by-passi.
Volvopower @400+
Kasutaja avatar
Astrona
Postitusi: 3428
Liitunud: 21.04.2007 18:43
Asukoht: tln

Postitus Postitas Astrona »

wa666ou kirjutas:Ei leidnud sobivat teemat oma küsimuse postitamiseks, see panen siia.

Eelinfo autost:
Volvo S40 T4 - millel on N/A nukad, natuke suurem turbo (orig annab max selle auto peal 260bhp, selle piir 290bhp), FMIC, kahekambriline BOV, 30% suuremad pihustid, paneelõhufilter, 3" DP ja kati pole.
Õhulugeja asub enne turbot.
Kõik seda jama juhib orig. aju.

Kui mootor natuke pöördesse lasta ja gaas maha võtta, siis pöörded kukuvad täiesti nulli ära, tõusevad seejärel tühikäigu pöörete juurde (775rpm) ja vahel jäävad natuke pendeldama üles-alla.
Ja mõnikord lambist hakkavad pendeldama, siis aitab konditsioneeri sisselülitamine :)

Kuid mõnikord sureb auto üldsegi välja. Juhtub see nii, kui kiirendad, lased gaasi maha, siduri lahutad ära, pidurdad ja keerad kuhugi ristuvale tänavale, parklasse vms.

Tundub nagu BOV ei sulge piisavalt kiiresti vms tekib õhuleke sisselaskes, mille peale mootor välja sureb.
Probleem ilmnes pärast suurema turbo, pihustite, intercooleri installi.
BOV vedru on üsna tugev, surgeb ka siis, kui olen kruvi üsnagi lahti keeranud.
Võib-olla peaks kruvi kinnipoole keerama? Või proovima oem by-passi.
Sama bovi ja sama ajuga enne probleemi polnud? Tundub tüüpiline probleem, mille põhjus on seotud MAF'iga. Mõned ajud ei käigi üldse BOViga.
Esiteks ürita MAF panna turbost võimalikult kaugele, pane vahele põlv ja, kui võimalik, ka peale ja enne MAF'i mingid õhusuunamis võred.
Suurem turbo tekitab rohkem "õhu-müra".

Kui sul boviga ikka surgeb, otsi teine bov. Veendu, et bovi vaakum on ikka õigest kohast, et ta jaksaks bovi lahti tõmmata.

Kõigepealt proovi ilma BOV'ita, kui väljasuremise jama kaob, pane bypass. Kui ei kao, pane bov tagasi siis kui oled ikkagi jamast juba lahti saanud.
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET
plönn
Postitusi: 56
Liitunud: 06.01.2010 16:27
Asukoht: Tartu

Postitus Postitas plönn »

kas orig aju ja suuremate pihustite vahel ei või konflikt olla?
Vasta