Heh, esimene teema siin alafoorumis
Miks siis kepsu pikkus tähtis on?
1. Pööretemootoris on mehaaniliseks koormsuse limiidiks kolvile mõjuv kiirendus TDC ümbruses. Mida rohkem pöördeid seda suurem on kiirendusjõud kolvile ning keps koos väntvõlliga peab kolvist "kinni hoidma". Samas on matemaatiliselt tõestatud et pikema kepsu puhul samade pöörete juures kolvile mõjuvad kiirendusjõud on väiksemad.
2. Väiksem kolvikiirus parandab täitumist ja tühjendumist (suuremate pöörete juures). Mis eristab head porti kehvast? Heal pordil tekivad turbulentsid tunduvalt suuremate õhuvoolu kiiruste juures. Kui aga meil kolvi maks kiirus on väiksem ja kiirus üleüldiselt on jaotunud ühtlasemalt siis suudame me silindrit täita efektiivsemalt ja ilma et kehvadest kanalitest tekitatud turbulents täitumist hakkaks segama.
3. Aegalsem kolvi kiirus TDC juures annab parema seadistamisvõimaluse sest nt 1ms jooksul läbib kolb väiksema vahemaa ja süüteajastust saab täpsemini määrata
4. Aeglasel kolvi kiirusel TDC juures on ka suur tähtust põlemisefektiivusesel. Nimelt kolb ei liigu plahvatanud segu eest niivõrd kiirelt ära ja me suudame rohkem põlemisenergiat muuta mehaaniliseks. Samas on siin ka negatiivne pool. Detonatsioonioht suureneb.
5. Kolvi liikumise suuna ja kepsu vaheline maksimum nurk väheneb. Teisisõnu kepsu väänavad jõud on väiksemad. Kuid samas kuna keps on pikem suureneb jõuõlg.
Loodan et tekst on enamvähem arusaadavas keeles. Ning kõik kes viitsisid läbi lugeda võiks midagi huvitavat sellel teemal siia veel juurde lisada (nt vaielda minu väidete üle).
Kus me kohtame suurt rod/stroke ratiod? F1 mootorites on see näitaja ~2.4. Kuid viimane töötab vahemikus 6000-18000(21000 on harmooniline maksimum) rpmi.
Samas ka 1972 Chevy "Indy mootoris", 1000hp @6800 RPM, turbo & alcohol, rod ratio 2.85
Missugune on suur rod/stroke ratio, milline väike? 1.6-1.8 loetakse väikseks ning 1.81-2.0 suureks
Jälle kellel midagi lisada siis mitte häbeneda!
Ühtteist huvitavat kirjas
http://www.stahlheaders.com/Lit_Rod%20Length.htm
http://e30m3performance.com/tech_articl ... /index.htm