Silindri rõhu mõõtmine
Postitatud: 20.10.2009 13:33
Kas keegi on tegelenud silindrirõhu mõõtmisega või teab kedagi kes tegeleb või on tegelenud?
Mõte on mõõta silindri rõhku, kui mootor töötab, ja esitada see info/signaal koos väntvõlli nurgaga, kas reaalajas või kasvõi logina, et saada teada:
* PPP (maksimaalse rõhu nurk), mille järgi täpselt süütenurka seadistada nii, et PPP nurk oleks igas olukorras sama (12-17ATDC?).
* detonatsoon (enne, kui see kuuldavaks muutub)
* jms
Selle tulemusena saaks mootorile parema seadistuse tõttu kõrgema effektiivsuse ja töökindluse. Peale töökindluse tõstmist võib muidugi tõsta ka boosti, et säiliks endine töökindlus juba suuremal võimsusel.
Ideaalne oleks, kui saaks seda teha igas silindris, aga ka ühe silindri andmetest oleks palju kasu. Ühesõnaga pole siis vaja oletada õiget süütenurka läbi rehvide võimsust mõõtes
Mõõtmiseks on erinevaid variante:
* ion-sensing, ehk kõrge alalispinge laskmisega läbi süüteküünla mõõtes voolu tugevust, mis vastab millegi pärast silindri rõhule
(lämmastiku ioonid vm möllavad silindris vms). Seda meetodit kasutatakse ka mõnede stock EFI'de puhul, ja on ka DIY projekte, aga lihtne see pole. Eriti ei räägita realselt toimivatest DIY projektidest. Tuleb pmber teha süütesüsteem, vahele ehitada korralik elektroonika + loogika ja lisaks veel natuke programmeerimist.
* anduriga otse silindrist - teostus on isenesest lihtsam: puurida auk otsaga põlemiskambrisse ja paigaldada sinna vastav rõhuandur (tranducer).
Mõlemal juhul on vaja "loggerit" või ADC'd, mis rõhusignaali saadaks otse arvutisse või mikrokontrollerisse.
"Ion-sensingu" suur pluss on see, et pole vaja kaant maha võtta ja sinna sisse auku puurida. Ja tolle täpsus põhimõtteliselt ei tohiks ületada korraliku anduri täpsust. Peaks olema võimalik ka ise puurida küünlasse see auk.
Peale selle on vaja muidugi sinna kõrvale väntvõlli trigger-anduri signaali, ja see peab olema täpne ja ajaliselt sünkroonis rõhu signaaliga.
Näiteks normaalrõhul liigub õhurõhk 33cm/ms, ja kui mõõdame seda läbi toru, mis on 10cm pikk, siis 6000RPM (10ms/360deg) juures jääb rõhusignaal 18kraadi hiljaks (27deg @ 9000RPM).
Seega seda tuleb tarkvaras kompenseerida. Süsteemist, mis taob 7 kraadi sinna-tänna (nagu mõni vana kulunud nissani CAS andur
) on vähe kasu. Ei teagi palju rõhku meil üldiselt maksimaalselt on - aga vist 75-150bar vahele. Ja selle rõhu juures liigub see rõhu laine juba kiiremini. Seega kompenseerimist peab korrigeerima ka vastavalt absoluutsele rõhule, kuna helikiirus muutub.
Et 1-kraadi resolutsiooni saada peab "Logimise" või ADC kiirus olema 9000rpm = 6.6ms / 360deg = 0,01ms 54000Hz.
Andurite hindasid üldiselt ei avaldata, aga mingi andur näiteks maksis 30000.-. Vaja oleks 0-300bar (200bar pole ok?) andurit, mis kannataks ka detonatsiooni (mitu bar see on??). Kusjuures rõhu absoluutväärtus polegi nii oluline, kui selle korduvus igal mõõtmisel vms. Toodetakse ka küünal-rõhuandurit - saad tellida endale sobiva küünla juba koos rõhuanduriga - PSIPlug - pole odav.
Aga kui kasvõi ainult 10 korralikku mootorit turvalise ja effektiivse süütenurga saab, on asi väärt rohkem kui 100000eek. TipTop oleks kui saaks 25K'iga kasutatava süsteemi valmis (järgmine maksaks juba poole vähem).
Olen korduvalt sellele mõelnud, aga pole veel korraliku kodutööd teinud - võiks veel mingi 1000h surfida
Olen üsna kindel, et sellest ei tule erinevatel põhjustel mitte midagi välja
, eriti kui peaksin sellega üksi tegelema.
Aga kui kellelgi on huvi selle vastu, võiks postitada siia, kui midagi huvitavat antud teema kohta leiab (erinevad uurimustööd, andurite müügipakkumised jms).




Mõte on mõõta silindri rõhku, kui mootor töötab, ja esitada see info/signaal koos väntvõlli nurgaga, kas reaalajas või kasvõi logina, et saada teada:
* PPP (maksimaalse rõhu nurk), mille järgi täpselt süütenurka seadistada nii, et PPP nurk oleks igas olukorras sama (12-17ATDC?).
* detonatsoon (enne, kui see kuuldavaks muutub)
* jms
Selle tulemusena saaks mootorile parema seadistuse tõttu kõrgema effektiivsuse ja töökindluse. Peale töökindluse tõstmist võib muidugi tõsta ka boosti, et säiliks endine töökindlus juba suuremal võimsusel.
Ideaalne oleks, kui saaks seda teha igas silindris, aga ka ühe silindri andmetest oleks palju kasu. Ühesõnaga pole siis vaja oletada õiget süütenurka läbi rehvide võimsust mõõtes

Mõõtmiseks on erinevaid variante:
* ion-sensing, ehk kõrge alalispinge laskmisega läbi süüteküünla mõõtes voolu tugevust, mis vastab millegi pärast silindri rõhule

* anduriga otse silindrist - teostus on isenesest lihtsam: puurida auk otsaga põlemiskambrisse ja paigaldada sinna vastav rõhuandur (tranducer).
Mõlemal juhul on vaja "loggerit" või ADC'd, mis rõhusignaali saadaks otse arvutisse või mikrokontrollerisse.
"Ion-sensingu" suur pluss on see, et pole vaja kaant maha võtta ja sinna sisse auku puurida. Ja tolle täpsus põhimõtteliselt ei tohiks ületada korraliku anduri täpsust. Peaks olema võimalik ka ise puurida küünlasse see auk.
Peale selle on vaja muidugi sinna kõrvale väntvõlli trigger-anduri signaali, ja see peab olema täpne ja ajaliselt sünkroonis rõhu signaaliga.
Näiteks normaalrõhul liigub õhurõhk 33cm/ms, ja kui mõõdame seda läbi toru, mis on 10cm pikk, siis 6000RPM (10ms/360deg) juures jääb rõhusignaal 18kraadi hiljaks (27deg @ 9000RPM).
Seega seda tuleb tarkvaras kompenseerida. Süsteemist, mis taob 7 kraadi sinna-tänna (nagu mõni vana kulunud nissani CAS andur

Et 1-kraadi resolutsiooni saada peab "Logimise" või ADC kiirus olema 9000rpm = 6.6ms / 360deg = 0,01ms 54000Hz.
Andurite hindasid üldiselt ei avaldata, aga mingi andur näiteks maksis 30000.-. Vaja oleks 0-300bar (200bar pole ok?) andurit, mis kannataks ka detonatsiooni (mitu bar see on??). Kusjuures rõhu absoluutväärtus polegi nii oluline, kui selle korduvus igal mõõtmisel vms. Toodetakse ka küünal-rõhuandurit - saad tellida endale sobiva küünla juba koos rõhuanduriga - PSIPlug - pole odav.
Aga kui kasvõi ainult 10 korralikku mootorit turvalise ja effektiivse süütenurga saab, on asi väärt rohkem kui 100000eek. TipTop oleks kui saaks 25K'iga kasutatava süsteemi valmis (järgmine maksaks juba poole vähem).
Olen korduvalt sellele mõelnud, aga pole veel korraliku kodutööd teinud - võiks veel mingi 1000h surfida

Olen üsna kindel, et sellest ei tule erinevatel põhjustel mitte midagi välja

Aga kui kellelgi on huvi selle vastu, võiks postitada siia, kui midagi huvitavat antud teema kohta leiab (erinevad uurimustööd, andurite müügipakkumised jms).



