1. leht 2-st

paisupaak ja tuulekoja material

Postitatud: 12.01.2009 15:19
Postitas Astrona
Olen tähele pannud, et enamasti on paisupaak autol, millel on korgita radiaator.

Mu Nssanil on radiaatori kork, aga paisupaak on ikkagi. Paagi alla läheb peene "radika ülevoolu voolik".

Kas ma saan õigesti aru, et seda paaki on sinna vaja selleks, et kogu süsteemi vedeliku taset üleval hoida - kuuma vedelikuga isegi kõrgemal kui radika kork? Ja seda kõrget taset võiks vaja olla salongi ja gaasisiibri-soojenduseks, millest viimane peaks olema kõrgeim punkt? Top-mount turbol võib kah veetase olla kõrgemal kui plokikaanel.

Radika enda pealmine paak peaks aga olema plokikaanest kõrgemal. ( ? )

Kuna mul parasjagu kapotialuse korrastamine käsil + radikate, coolerite paigutamine jne, siis tekkis mõte paisupaagist üldse loobuda, kuna siibri-soojendus on ammu maha lõigatud ja salongisoojendusradikast jookseb läbi vesi-cooleri vesi. Et kui nii kõrget taset pole vaja, piisaks ainult uuest suurest radikast. Võidaks natuke massis ja, mis põhiline, kapottialust ruumi tuleb juurde.
Mul top-mount turbo keskosa peakski olema kõrgeim punkt jahutussüsteemis.
Pilt
Samas sealt käib ju jahutusvedelik läbi ikkagi mingi väikse surve all. Ja kui sinna tsentri lakke tahaks "õhumulle" tekkida, siis oli see võimalus ka enne kuna vee sisse-välja otsad on suht ühel kõrgusel. Või mis?

Praeguse plaani järgi peab jahutusradikas tulema ca 15cm mootori poole. Ja tänu sellele oleks võimalik ta kinnitused teha nii, et radikas oleks 5-10cm kõrgemal. Et siis on kindlalt kõrgeim punkt radika pealmine paak. Ja kui see 5cm tõsta, ei tohiks kannatada ka õhu-vool. Nii-ehk-naa plaanin radikale (ja coolerile) teha ette poole "tuule-koda", et "esi-spolerist" tulev õhk ei pääseks mujalt läbi. Võite pakkuda ka variante mis materialist see koda teha. Päris alumiiniumist ei raatsiks panna ja peno jääb vist nõrgaks. Aga kust saada sellist 1-3mm plastmass-plaati?

Mis arvate?
Millega peaksin veel arvestama?

Postitatud: 12.01.2009 16:38
Postitas Mardo
tuulekoda vorbi pleksi klaasist ;)

Postitatud: 12.01.2009 16:53
Postitas Moss
Aga äkki otsid radika, millel on paisupaak sisse integreeritud? Esimese hooga tuleb E39 BMW meelde aga kindlasti on neid autosid veel. Paisupaak muidu on ka enamusel (kõigil?) vanematel autodel, millel korgiga radikad. Paagis oleva vedeliku tase ei oma tähtsust. Tema ülesanne on võtta paisumisel tekkinud vedeliku ülejääk. Vedeliku jahtudes võetakse sealt jälle ära.

Õhuke plast võiks olla vaik+klaasriie, ühe või äärmisel juhul 2kihiline.

Postitatud: 12.01.2009 18:16
Postitas Astrona
Moss kirjutas:Aga äkki otsid radika, millel on paisupaak sisse integreeritud? Esimese hooga tuleb E39 BMW meelde aga kindlasti on neid autosid veel. Paisupaak muidu on ka enamusel (kõigil?) vanematel autodel, millel korgiga radikad. Paagis oleva vedeliku tase ei oma tähtsust. Tema ülesanne on võtta paisumisel tekkinud vedeliku ülejääk. Vedeliku jahtudes võetakse sealt jälle ära.

Õhuke plast võiks olla vaik+klaasriie, ühe või äärmisel juhul 2kihiline.
Radikas ise on täpselt selline, ja radikat vahetama ei hakka - 2 varianti, kas stock või see uus.
Pilt
Mu 1968a Kadettil oli korgiga radikas aga ei olnud paisupaaki :) ülejäänud on esiveolised ja paisupaagiga ja radikakorgita.

Noh ja kui nüüd valan radikasse taseme, mis kuumalt ei jõua päris korgini, siis on ju ok. Kuna 1.1 või 1.2bar hoiab too uue radika kork. Ja noh põhimõtteliselt kui pannaga rohkem jahutusvedelikku, siis kõik üleliigne tuleb täpselt peale esimest kuumaks ajamist välja :evil:

To Mardo:
Pleksiklaasist???? Midagi halvemini töödeldavat materiali ei osanud pakkuda? Pealegi on pleksiklaas suht raske ja sama tugevusega alumiinium-plaat oleks isegi kergem.

Postitatud: 12.01.2009 18:51
Postitas jeff01
Minu tähelepanek on selline, et lisa paisupaak on kahel juhul millest ühe sa juba nimetasid (kui radikal pole korki)
Ja teisel juhul on tegu tavaliselt japsidega millel on õhukesed radikad ja juba poole liitri puudumisega on kolmandik radikat tühi. Kuna su uus radikas on suhteliselt paks siis väike koguse muutus (külmalt vähem soojalt rohkem) ei ole ilmselt probleemiks ja toimib nii väga hästi kui täidad radika jahutusvedelikuga ja lased üleliigse tal omal korgi vahelt välja pressida või aitad sellele veidi kaasa.....maha jahtudes näed mis tase talle paras on.
Paisupaagi pluss on see, et ta on hästi jälgitav ka kuumalt (Ei pea korki maha keerama, et taset kontrollida) teine pluss on see et kui seal ka alla miinimumi kukub siis on süsteem veel endiselt täis ja radikas töötab kogu oma pinnaga.

EDIT: Ühel mu BMW-l oli paisupaagi kork ligi 5cm madalamal kui kõige kõrgem koht (termostaadi korpus) süsteemi täitmiseks oli 2 varianti.
Kas täita süsteem õhutusaugust termostaadi korpusel või tõsta täitmiseks paisupaaki veidi kõrgemale....se ära täita ja lasta tal iseliigne välja pressida (Töötas hästi kui süsteemile pihta sain)

Postitatud: 12.01.2009 18:54
Postitas Maik
Halvemini töödeldavat? Hm...
endal on küll plaan just sellest teha kapoti alla radikate peale kate,et kogu õhk sealt läbi jookseks. Mis materjalil viga siis?


Alust peaks ta ometi kergem imho tulema. Tikksaak kätte ja läheb... oleneb kui keerukat kuju sul vaja teha on muidugi.

Pleksiklaasi alla võib lugeda ka paljusid teisi plastitüüpe muidugi mis ei ole nii ...hmm.pragunevad näiteks. Elastsem plast mingi.

Postitatud: 12.01.2009 19:32
Postitas Astrona
jeff01 kirjutas:EDIT: Ühel mu BMW-l oli paisupaagi kork ligi 5cm madalamal kui kõige kõrgem koht (termostaadi korpus) süsteemi täitmiseks oli 2 varianti.
Kas täita süsteem õhutusaugust termostaadi korpusel või tõsta täitmiseks paisupaaki veidi kõrgemale....se ära täita ja lasta tal iseliigne välja pressida (Töötas hästi kui süsteemile pihta sain)
Tehase poolt nii? Termostaat kõige kõrgemal? Kahtlane disain.

Hea point, et stock radikas on kitsas - too oli mul ju 15mm. ARvestades, et mul peaks nüüd radikapaagi pindala olema suurem kui paisupaagi oma, kus vee tase kõikus külma-soojaga mõni cm, siis pole jah probleemi, kui mõtlema hakata. Mul radikas ikka pakendis :oops: võibolla tal pole seda ülevoolu otsagi :lol:

Maik kirjutas:Halvemini töödeldavat? Hm...
endal on küll plaan just sellest teha kapoti alla radikate peale kate,et kogu õhk sealt läbi jookseks. Mis materjalil viga siis?

Alust peaks ta ometi kergem imho tulema. Tikksaak kätte ja läheb... oleneb kui keerukat kuju sul vaja teha on muidugi.

Pleksiklaasi alla võib lugeda ka paljusid teisi plastitüüpe muidugi mis ei ole nii ...hmm.pragunevad näiteks. Elastsem plast mingi.
Võibolla tikksaega isegi saab. Aga kindalsti pole mul vaja lihtsalt sirge servaga tükki. Peale selle spoileri avad on pigem kumerad - ja pleksikas ei paindu eriti. Nojah, on tegelikult erinevaid materiale mida kõike pleksiks ei kutsuta. Ega läbipaistev plastik ei tähenda veel pleksi.
Õhukest plastikut lõikan kasvõi noaga. Tikksaagi mul polegi.

Alumiiniumi tihedus on küll 2.5x suurem, aga pakun et 1mm alu-plaat on märksa vastupidavam kui 2.5mm pleksiklaas.

Postitatud: 12.01.2009 20:17
Postitas h4rz
Klaasplast ei tule kõne alla ? Ehita mis tahes kujuga see tuulekoda.

Postitatud: 12.01.2009 20:32
Postitas taxu
Paisupaak on radikal muuhulgas ka töökindlust suurendav element. Kui süsteem kuskilt natuke tilgub, siis paisupaagi abil püsib radikas ikka täis- eeldusel et lekkekoht pole nii avar, et jahtumisel on lihtsam sealt õhku sisse imeda, kui paisupaagist vedelikku.
Näiteks mul on masina juhendis öeldud, et vahejahuti paisupaaki ei täideta- ja tal pole selleks vastavat avagi. Mina aga küll muudmoodi tema radikat täitsa täis ei saanud, kui just lasin ikka tolle paisuka poolenisti täis ja nüüd ta ise reguleerib- külmaga võtab juurde ja soojaga lükkab välja. Muidu pidevalt hommikuti- eriti külma ilmaga- viskas algul mootori tule põlema, kuna vahejahutis tase madal.

Postitatud: 12.01.2009 22:13
Postitas Veuks
Selline plastik,mida annaks hästi töödelda lõigata/painutada peaks olema igas aknaid uksi tegevas tööstuses nn pime osa mis käib ustel alumisel osal paketti asemele.Seal selline asi kus ~2mm plast siis penoplast ja jälle plastik 2mm.Kuid see plastik on peno pealt lihtsalt eemaldatav ja lihtne töödelda ka painutada.Ainuke mida ei tea kui sellest see radika koda teha ja sealt kuum õhk läbi hakkab käima,kas ta kuju ei hakka muutma.

Postitatud: 13.01.2009 0:01
Postitas Astrona
OK, vaatan veel paari ehituspoodi.

Klaasplastiga ei taha jännata, pole kunagi tegelenud, ja on natuke overkill.

To Taxu: Nojah, aga kui paisupaak on integreeritud radikasse, siis on ju veel parem.

Üldiselt on teema ammendunud.


Aga kust saab seda materiali, millest rahvarallikatele need porilapakad on tehtud?

Postitatud: 13.01.2009 9:27
Postitas jeff01
ei, minu autol polnud tehasest see mootor mis seal parasjagu oli. Arvan et sellel autol millelt se mootor pärit oli on ka paisupaak kõrgemal. Tahtsin vaid öelda, et paisupaagi süsteem töötab ka radikast madalamal kuid süsteemi täita on veidi keeruline.

sisuliselt mingu sinna siis 1 või 2 toru peavad need olema paagi madalamas otsas (minu paagi puhul 1 küll üleval aga paagi ehituse tõttu ei saanud ta jahtudes siiski õhku peale tõmmata vaid jahutusvedelikku)

On küllalt autosid mis on ilma paisupaagita ja toimivad. Mida paksem radikas seda parem.

Porilapakaid müüakse vist valmis lõigatutena ja sellist materjali ei leiagi nii lihtsalt. Tee ikka penoplastist kuju valmis, tõmba fooliumiga üle ja kata paari kihi klaasriidega. Omal vedeles kunagi transportööri linti (vist 8mm paks aga töödeldav ja pehme) aga se veidi raske su projekti jaoks. Kui alumiiniumist ei raatsi siis tavaline õhuke plekk on kah plastiline ja töödeldav :roll:

Postitatud: 13.01.2009 12:15
Postitas Astrona
jeff01 kirjutas:Porilapakaid müüakse vist valmis lõigatutena ja sellist materjali ei leiagi nii lihtsalt. Tee ikka penoplastist kuju valmis, tõmba fooliumiga üle ja kata paari kihi klaasriidega. Omal vedeles kunagi transportööri linti (vist 8mm paks aga töödeldav ja pehme) aga se veidi raske su projekti jaoks. Kui alumiiniumist ei raatsi siis tavaline õhuke plekk on kah plastiline ja töödeldav :roll:
Noh selline õhuke plastik, millest tehkse logareid - peakski olema selleks praktiliselt mõeldud.
Alumiiniumplekk on küll kallis, aga kui vaja kannataks veel rahaliselt osta küll, aga kuupmeeter kaalub 2700kg, ja seega 1mm-paksune on 1000x vähem ehk 1 m2 pleki m2 kaalub 2.7kg - põhimõtteliselt peaks vist 0.5mm olema piisavalt tugev, et 300kmh :lol: tuule käes mitte rebeneda. Plastik on poole hõredam ja võiks olla massi arvestades poole paksem, aga võrdlus 1mm plastik vs 0.5mm alumiinium @ 90C peaks jääma ikkagi alumiiniumi kasuks.

Kust soovitate osta alumiinium plekki :?:
Peale selle 0.5mm oleks vaja ka mingit 3mm-paksust pagasniku põhja "lappimiseks".

Postitatud: 13.01.2009 13:15
Postitas KaroK
Kunagi müüdi lumemäele mõeldud õhuksest plastikust ca. 50cm x meeter "p***elaudasid",
pole enam silma hakanud, aga ilmselt on endiselt poodides olemas.
Vb. tasuks külastada Jyski ja Novaluxi.

Postitatud: 13.01.2009 13:26
Postitas Moss
Astrona kirjutas:aga võrdlus 1mm plastik vs 0.5mm alumiinium @ 90C peaks jääma ikkagi alumiiniumi kasuks.
Mina küll sellist tähtsat detaili ei julgeks fooliumist teha.