1. leht 2-st

Turbotamine ilma progetava ajuta jms

Postitatud: 22.12.2008 1:57
Postitas M-H
Loen siin praegu ajaviiteks Maximum Boosti.
Plaan siis seda turboasja natuke lähemalt õppida, kuid selleks alguses väga investeerida ei tahaks.

Pmst on ju võimalik mingi säästuprojekt teha väga odavalt.
Ei pea vastu pidama ega väga häid tulemusi saavutama, eesmärk lihtsalt praktiliselt midagi töötavat teostada, et sealt siis vbolla edasi areneda.

Pakun enda variandi välja:

Toorikuks Sierra 2.0 85kW OHC mootor.

Mingi pisike suvaline turbo, mis mingitki rõhku puhub
Aju ja õhulugeja vbolla mingi võimsama mootor pealt (või õhulugejast vedru peale keerata)
Natuke suuremad pihustid (praegused 167cc/min, kapi peal Audi 2.0 193cc/min või midagi sellist)
Kõrgem kütuserõhk (originaalis 2,5 vist, peal praegu juba BMW M20B25 regulaator, mis peaks vist 3 bari olema)

Loomulikult turbokolle, intercoolerit pole vast vaja (Any intercooler is not better than no intercooler) wastgate, downpipe, BOV, et päris õhku ei lendaks.

Idee siis selles, et juba 0.1bar on ülerõhk, ehk mootor ei pea enam ise õhku sisse imema, mis võiks tähendada juba võimsuse paranemist.
Mingi võimsusekasvuni peaks ju originaaljublakatega hakkama saama küll?

Pmst on see asi siis võimalik ju väga odavalt natuke suuremate hobustega liikuma saada?

Kommentaarid ja soovitused teretulnud.

Postitatud: 22.12.2008 2:10
Postitas KaroK
Soovitus: loe veel Maximum Boosti ja seda foorumit ka.

Mida sa õppida tahad - keevitamist ?

ja 0,1 bari ei ole isegi vastutuult sõitmine.

Peace 8)

Postitatud: 22.12.2008 2:50
Postitas Moss
Minuarvates oleks soodsaim ja lihtsaim viis sebida endale terve komplekt stockis turbomootoriga auto pilpaid, mis tihti üle puusa heitmist leiavad. Näiteks CA18DET aju, turbo, muu pudrumudru leidmine ei tohiks keeruline olla. Pihustite kohapealt jään vastuse võlgu. Audilt ju leiaks midagi sinna 370ccm kanti voolavusega nagu Nissanil kuid ühed on kõrge takistusega, teised madala ning vahel käib takistiplokk. Arvan, et mingi lahendus oleks sellele ka.

Postitatud: 22.12.2008 9:29
Postitas jeff01
Ära aja asja nii keeruliseks.... Jäta originaal aju ja pihustid aga sebi reguleeritav rõhuregulaator mis tõstaks kütuserõhku koos boostiga....tõstad 0,1 bari kaupa rõhku küünalde järgi ja detonatsiooni kuulates (oodates) :)
Neid säästuprojekte on küllalt ja nad isegi toimiks kui ei mindaks ahneks selle rõhu tõstmisega mis lõpuks ikalduse toob :-D

Teise variandina ära muuda originaal seades midagi ja tõsta rõhku sama tasakesi oodates detonatsiooni ja vaadates küünlaid kuni saad aru mis ala jääb lahjaks (Võib juhtuda et saad sellest liiga hilja aru) ja umbes tollest maast paned avanemalisapihusti või paar lisa pihustit.

Kolmas variant: otsi sõber kes korralikult skeemi järgi joota oskab ja telli talle odavaima progeaju kitt. Õhtu laua taga ja on sul olemas aju millega võib mõningasest rõhust juba rääkida.

PS- turbot valides ära nüüd mida iganes kah sinna peale topi.....arvesta vähemalt töömahuga millelt se tulnud on.

Postitatud: 22.12.2008 10:42
Postitas Maik
http://www.streetrace.org/foorum/viewto ... 5&t=102452

:roll:

Aga üldiselt pole mõtekas oma aega ja vaeva mittetoimiva lõpptulemuse nimel raisata btw. Nii vähe kui mina asjast tean siis kõik jupid(kasutatud ,üle vedelevad, kuusakoskist jne) ma kujutan ette saab paari kiloga maksimum +aju mingi kasutatud vems? otsa ja olekski olemas. Uhti SR foorumist on mingeid kadette ja asju niisama turbotanud ajaviiteks btw..

Re: Turbotamine ilma progetava ajuta jms

Postitatud: 22.12.2008 10:58
Postitas Astrona
M-H kirjutas:Loen siin praegu ajaviiteks Maximum Boosti.
Plaan siis seda turboasja natuke lähemalt õppida, kuid selleks alguses väga investeerida ei tahaks.
....
Loomulikult turbokolle, intercoolerit pole vast vaja (Any intercooler is not better than no intercooler) wastgate, downpipe, BOV, et päris õhku ei lendaks.
Kommentaarid ja soovitused teretulnud.
Väiksed odavad turbo on enamasti sisemise wastegate'ga - seda pole vaja juurde muretseda. BOVi raha soovitan säästuprojekti puhul mujale paigutada - kui sul pole just turbot vajagi selleks, et BOV'il oleks midagi välja lasta :lol:
Any intercooler is not better than no intercooler
See lause raamatus tähendab pigem seda, et leidub ka coolereid, mille takistus on suurem kui ta jahutus. Isegi need väiksed stock coolerid on pandud "inseneri-mõttega".
"No intercooler" variandi puhul on soovitatav kasutada vesipritset, aga see on kah kallim kui su toorik. Peale selle oleks hea E85 - hoiab kah jahedana.
Kindlasti võta mõni vähemalt 300-500EEKune cooler - tavaline FMIC (front mount) on kõige odavam lahendus.
Moss kirjutas:Näiteks CA18DET aju
Kui CA18DET aju, siis madala takistusega pihustid - mõtekas siis CA18DET aju koos pihustitega (370cc) koos osta. ca 1000.-.
4000EEKuga saab tolle progetavaks teha, aga väikse turbo ja < 1bar rõhuga, pole vaja eriti midagi muuta, ja kui ongi võid ka Stage2 proovida, aga see juba teine teema. Ei tea kuda gaasipositsiooni (TPS) ja tempandurid (CLT) vale mootori peale istuvad, ja mootoripositsiooni andur (CAS) ei istu kohe kindlasti. Mõtekam oleks siis juba võtta CA18DET mootor kah aluseks - saad hästi hingava kaane jne. Muidu hakkad veel seda sierra mootorit edasiarendama, ja lõpp tulemusena hingab kehvemini kui CA kaas stockina. 2.0OHC võib küll algul odavam olla, aga kui panna ta sama hästi hingama, siis enam pole odavam :)
Samas CA on jah tiba kallim katsetamiseks. Sierra mootori puhul on vist odavam teine mootor võtta, kui kolbe vahetada.
jeff01 kirjutas:Ära aja asja nii keeruliseks.... Jäta originaal aju ja pihustid aga sebi reguleeritav rõhuregulaator mis tõstaks kütuserõhku koos boostiga....tõstad 0,1 bari kaupa rõhku küünalde järgi ja detonatsiooni kuulates (oodates) :)
Igaks juhuks täpsustan, et IMO kõik regulaatorid tõstavad rõhku koos boostiga - hoiavad pihusti peal rõhu-vahe konstantsena. v.a. spetsiaalsed "rising-rate" regulaatorid, mis tõstavad kütuse rõhku rohkem kui vaja :)

Saan aru, et sul eelarves lairiba-lambdat pole. Eks ole ligi sajand küünalde järgi timmitud, aga WB on nagu tööriist, mida saad ka järgmise projekti peal kasutada. Või kasvõi müü maha, kui asi seades.

Kui ikka säästukas, siis soovitan võtta mingi mootori millel kollektor juba olemas - C20XE näiteks. Või kas VW 1.6 golfile ei sobinud enam vähem TD variandi kollektor.
Ära kiirusta!

Postitatud: 22.12.2008 12:47
Postitas M-H
Seda tahtsingi teada, et originaaljuppidega on see mingi maani siiski võimalik, lisada vaja siis lihtsalt veel rõhuregulaator, Muide, DOHC mootoril see originaalis, see sobib ka?

Niipalju kui siin foorumis lugenud olen, igas ajus oma kütusekaartid. See tähendab, et rohkema kütuse saamisest mootorisse ei aita rõhu tõstmine ja suuremate pihustite lisamine, sest aju mingi hetk lihtsalt rohkem peale ei anna?

Postitatud: 22.12.2008 12:57
Postitas Mihkel
Kütusekaart määrab ära konkreetse pihusti lahtioleku aja.
Kui sa muudad väliseid tegureid, milleks on kütuserõhk ja pihusti suurus, siis muutu otseloomulikult ka kütusekogus.

Postitatud: 22.12.2008 13:12
Postitas Astrona
Kunagi jäi kõrva taha, et ohc opelil 4x boschi 172cc pihustitega saab täis avatusega kuni 140hp. sul 167cc annaks siis vastavatl 135hp, kui VE ja muu effektiivsus sama.
Arvestades, et sul 2.5->3.0bar juba kütuserõhk, siis peaks +9.5% juurdegi saama = 147hj. Kuna stockis sul 115hj, siis 1.3bar peaks praeguse toitesüsteemi lagi olema eeldades, et õhumõõdiku ja temp-anduri petmisega käsid tal kuni 100% lahti olla.
Õhumõõdikutega see lugu, et vand uks-tüüpi mõõdikud olid 100% lahti juba mõnel masinal 3500-4000RPM juures, ja sealt edasi pani aju vastavalt eelnevale minekule pealejoodetud seadistusega kütust edasi.
Kui sul rõhk peale seda veel tõuseb kui õhumõõdik on juba laes, siis tõmbab ta sul segu lahjaks. Samas kui rõhk juba enne stabiilne, siis hästi tehtud aju saaks teoorias ka ülesandega hakkama.
1 variant on veel keerata õhumõõdik üldse kangemaks, et ta ei läheks enne max võimsust päris lahti, ja siis NTC temp andurile panna mingi 500oomine takisti vahel, et n.ö. külmkäivitus rikastus kompenseeriks selle mõõdiku pingutamise. Ja kui ikka vaja üle 1.3bar rõhku, siis mingi regulaator tuleb soetada - muidugi vana saab modida kah - kõige lihtsam on paned korra kuvalda meetriga nii et vedru jääks pingemale :lol:. Aga noh üle 4bar ei pruugi enam hea olla, ja siis oleks kuni 1.5bar 170hj. Umbes siis avastad et pump ei jaksa peale anda jne. Mõtekam siiski suuremad pihustid võtta.

Postitatud: 22.12.2008 14:35
Postitas ivar
Opeli õhukulu mõõdik 150hj juures veel piirajasse ei läind. Kui sierral on samasugune, siis midagi keerulist leiutama ei pea.
Lihtsalt kangemate pihustite korral suurendad vedru pinget.

http://users.telenet.be/jov/opeltuners/ ... ction.html
Some sources say that up to 50% bigger injectors can be used with these LE-Jets so that correct A/F ratio can be achieved by easy tuning.

Postitatud: 22.12.2008 16:12
Postitas Jesper
Ma küll praktikast ei tea midagi, aga OHC turbo projektid mille kohta ma lugenud olen jagunevad üldjoontes kolme kategooriasse:

1. käibkah-kütuserõhu-takistite-vedrude-pihustite, originaalaju ja auklike originaalkolbidega
2. pihustite, MS ja originaalkolbidega kuni 180-200hp töötavad lahendused
2.5. eelmine selle erinevusega, et sees on Cossie või VW sepiskolvid ja hobuseid paarkümmend prossa rohkem
3. kui juba edasi minna, siis täiega ja siin pole enam erilist vahet, mis mootoriga tegu

Tähelepanelikumad ehk said juba pihta, mis see nõrgim lüli on ;)

Postitatud: 22.12.2008 16:39
Postitas Astrona
Mu 1983a 18E LE-Jetronicu AFM käis poolte pöörete pealt põhja. Eks see olene konkreetsest mõõdikust.
Jesper kirjutas:Ma küll praktikast ei tea midagi, aga OHC turbo projektid mille kohta ma lugenud olen jagunevad üldjoontes kolme kategooriasse:

1. käibkah-kütuserõhu-takistite-vedrude-pihustite, originaalaju ja auklike originaalkolbidega
2. pihustite, MS ja originaalkolbidega kuni 180-200hp töötavad lahendused
2.5. eelmine selle erinevusega, et sees on Cossie või VW sepiskolvid ja hobuseid paarkümmend prossa rohkem
3. kui juba edasi minna, siis täiega ja siin pole enam erilist vahet, mis mootoriga tegu

Tähelepanelikumad ehk said juba pihta, mis see nõrgim lüli on ;)
Kusjuures, ma tükk aegu sobrasin enda mälus, ühe küsimusega, ja aju tagastas "90% kindel et Kaspar" - Palju ei eksinud :)

Antud juhul teemaalgataja mainis säästuprojekti ja pealkirjast sain aru, et variant 2 ei tule kõne alla :) Äärmisel juhul 1.5 :)
* 1.0 oleks siis 130-160hp
* 1.5 käibkah-kütuserõhu-takistite-vedrude-pihustite, originaalaju ja ILMA aukudeta originaalkolbidega. Aga detoklappide ja WB'da nii paika kui ilma programmeerimata võimalik. 160-180hp max

Soovitan MS'iga tegeleda enne natuke - laiendab silmaringi. Ja variant 2 puhul on aeg vähe mõtekamalt sisustatud. Et võib juhtuda, et peale kogutud tarkuste ja sulanud kolbide jääb ka töö tulemusena mingi 180hp mootor alles.

Olles teemas alles värske tegija, enamasti ei teatagi mida päriselt tahetakse, soovid muutuvad kiiremini kui projektid valmida jõuavad, kuna tarkust tuleb mühinal peale :)

Postitatud: 22.12.2008 17:26
Postitas Jesper
No sisuliselt see ongi muna ja kana tüüpi küsimus, et kas kõigi vajalike asjade selgeks tegemine ja tööle häkkimine ilma progetava ajuta on ikka kergem ja odavam kui kohe õigest otsast alustada. Orikate OHC pritsekolbide piiriks "street consensuse" järgi on 0,6 bari ülerõhku juhul kui seade ilma kaladeta on, sealt siis peaks võtma vastavalt igamehe seadistusoskusele, kütusele jms vähemaks või rohkemaks. See 0,6 bari on tegelt muidugi üpris palju juba, sest pea voolavus on stockis üllatavalt hea, lihtsalt NA-na ei kannata alumine ots väga pöördeid.

Anoh kuna 99% sierratuunijate projekte nagunii foorumist kaugemale ei jõua, siis võib öelda muidugi et yea, edu modimisel, anna aga minna, ooplil ju töötab :) Reaalsus on et OHC on selline üpris tänamatu loom et vali milline rada tahes, mingeid lihtsaid hobuseid sealt ei tule, ikka peab kõik asjad endale üksipulgi selgeks tegema ja vastavalt mootoriehituse ABC-le sammhaaval liikuma. Samas kes juba OHC ilusti laulma paneb, sellele on mootorituunija amet selge kah.

Ja vähemalt minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt on 180hp mingis harju keskmises Sierra pukis juba suht saate "hirmu faktor" materjal, seega tasuks ikka enne sae käima tõmbamist korralikult järgi mõelda, mis eesmärki see projekt tervikuna kandma hakkab ning mis selle eesmärgi saavutamiseks peale suvalise kapsa vahele viskamise veel vaja on.

Postitatud: 22.12.2008 17:49
Postitas mart154
Ma ei saa aru, mis krdi põrgut te seda MS-i kardate ja seda nii "meeletult kalliks" nimetate??? :lol:

Igasugune aretamine, suvaliste ajude kokkuostmine, nende töölejebimine ja lõpuks 0-tulemuse saavutamine maksab täpselt sama palju või rohkemgi.

Postitatud: 22.12.2008 18:10
Postitas Mihkel
Noh samas tasub MS-i karta, kuna neid isehakanute ja asjasse süvenematute ajusid on näiteks minu käest juba päris palju läbi käinud.

Kui keegi soovib mootorsae seljas sõitu saada, siis tuleva aasta algul saab ehk minu tagashoidlik projekt eesmärgiga 200+ hp liikuma. :evil:

Ja ka traditsiooniline küsimus, et mis juhtub OHC kolbidega kui 0.7bar 0.6bar asemel on??? :-D