1. leht 3-st

Millest sõltub turbo vilina tugevus?

Postitatud: 25.04.2006 3:08
Postitas krss
Millest sõltub turbo vilina tugevus (mitte heli kõrgus :) )? Rahvas räägib, et "vanemat tüüpi" turbod vilistavad kõvemini kui uuemad (erandiks agoonia eelses seisundis olevad uuemad turbod, mis teevad teinekord tõesti päris jubedat häält). Nii palju või vähe, kui ma neid oma elus näinud olen, on see tõesti nii, ja see kehtib ka vanade (70ndate autod) ja väga vähe sõitnud turbokate kohta, kus kulumisest ei saa juttugi olla. Ehk keegi oskab seletada lahti, kust seal turbo sees see vilin täpselt tekib? Kas turbot saab mingil moel ka kõvemini vilistama panna, kaotamata oluliselt mootori võimekuses? Omadest kogemustest võin öelda, et veidi kõvemini vilistav turbo paneb ikka väga paljusid autole järgi vaatama, palju rohkem kui megamõõdus kroomitud "vankrirattad" või mitmerealised moosiriiulid pagasnikul - vilistamine on väärt tjuuninguelement :-D

Postitatud: 25.04.2006 5:51
Postitas Miq
mina olen aru saanud, et vilina tugevust sõltub ikkagist rõhust. Need kes oskavad "läbi-hammaste" vilistada, saava metsas proovida, puhud kõvemini siis ka viliseb kõvemini. :) Kindlasti oleneb ka kompressori tiivikust, millised selle labad on ning labade ääred.

kindlasti on uuematel turbokatel seda vilinat kõrvalnähtuseks peetud ning seda on püütud eemaldada.

Postitatud: 25.04.2006 8:49
Postitas Ar21
Eks uuematel ole loomulikult neid asju rohkem viimistletud, et vilinat kuulda ei ole. Aga turbo hääled sõltuvad ka muust sisselaskest. Ega muidu mõnel mootoril sinna lausa resonaatoreid ei panda (mõnel lausa mitu tükki). Ja selge on ka see, et need resonaatorid seal mingil määral takistavad sisenevaid õhuvoogusid. Täpselt sama põhimõte nagu väljalaskel, mida vabam, seda lärmakam.

Postitatud: 25.04.2006 13:48
Postitas anti555
IC näiteks tekitab seda vilet juurde kui ilma IC autole panna IC juurde siis läheb vile ikka kõvasti tugevamaks

Postitatud: 25.04.2006 14:04
Postitas IbizaCupra
anti555 kirjutas:IC näiteks tekitab seda vilet juurde kui ilma IC autole panna IC juurde siis läheb vile ikka kõvasti tugevamaks
Mis loogika järgi?

Postitatud: 25.04.2006 14:20
Postitas anti555
tea ei oska öelda eks see IC hakkab siis võimendama võibiolla seda häält igastahes oli subaru legacy 1,8T millel IC puudus ja vilet ka kuulda polnud siis peale IC paigaldust tuli vile ka

Postitatud: 25.04.2006 15:20
Postitas henri
anti555 kirjutas:tea ei oska öelda eks see IC hakkab siis võimendama võibiolla seda häält igastahes oli subaru legacy 1,8T millel IC puudus ja vilet ka kuulda polnud siis peale IC paigaldust tuli vile ka
kui paigaldad ic siis langeb sisselaske temp. See et külma õhku mahub mootorisse rohkem teab igaüks. Seega kuna rõhk jäi samaks pidi turbo hakkama rohkem õhku mootorisse puhuma ja sellega pöörded turbol tõusid ja seega ka vile tekkis.

Postitatud: 25.04.2006 15:40
Postitas Ar21
Ka vabalthingavatel võivad sisselaskesse teatud tingimustel vilinad tekkida - vaevalt see nii üheselt selgitatav on.
Võta suvaline torujupp ja puhu sinna õhku sisse ja mingi nurga alt vilistab.

Postitatud: 25.04.2006 21:42
Postitas henri
Ar21 kirjutas:Ka vabalthingavatel võivad sisselaskesse teatud tingimustel vilinad tekkida - vaevalt see nii üheselt selgitatav on.
Võta suvaline torujupp ja puhu sinna õhku sisse ja mingi nurga alt vilistab.
Kas toru jupp võib vilistada? Teada on et orelil on igasuguseid huvitavaid vilesid ja orel koosneb torudest. Kuid need ei ole tavalised torud, nendes torudes on vastavad lõhed mis häält hakkavad tekitama, sama lugu on ka flöödiga. kui kõik augud on kinni ei tule seal mingisugust häält. Ning see et näiteks pudeliga annab erinevaid toone tekitada ei tule arvesse sest pudelil ei ole põhjas auku. Ning siin on miljon muud põhjendust et tavaline toru jupp, või olgu ta kõver, konarlik jne ei tekita vilet. Vile on kas turbost või siis õhufiltrist tingitud.

Toru jupp võib ka siis häält teha kui näiteks mootor imeb läbi selle toru õhku ja see toru jupp lõppeb järsku ära, nt rellakaga on jupp ära lõigatud, siis võib ka mingi heli tekkida kuid tavaliselt ei teki.

Tahate helidest midagi teada uurige muusika instrumente.

NB! Kui ei ole millegiga nõus siis põhjendage. Mõttetut mula oskab igaüks rääkida. Faktid on aga need, mis asja paika panevad.

Postitatud: 25.04.2006 22:21
Postitas Priit
ma kaldun olema samal arvamusel anti555'ga, ic võib väga vabalt seda heli võimendada. Heli iseenesest tekib kompressor wheel'ist mis vahest kuni 200000 pööret minutis õhku murrab, on ju nii ,et mida rohkem koormatud turbo on, seda suurem vilin.

Postitatud: 26.04.2006 11:31
Postitas Ar21
Selles nüüd küll mingit loogikat pole, et IC iseenesest ja üheselt vilinat tekitaks või seda võimendaks. Pigem peaks ta summutama, kui võimendama.
Ning seostada vilistamist otseselt turboga pole ka erilist mõtet. Kui saab õhu torudes rõhu all samuti voolama panna nagu turbo seda teeb võib ka sama moodi vilistada. Ka näiteks surve all veetorud võivad vilistada kohtades, kus on mingi torude üleminek või ühenduskoht.
Koonusfiltriga ja muud moodi sisselaset vabastades (vähendades summutust) on seda vilinat lihtsalt rohkem kuulda, kui stock komplektiga, kus on sellepeale arvatavasti ka spetsiaalselt mõeldud, et summutaks hääli.

Postitatud: 26.04.2006 11:34
Postitas Ar21
See on nagu igati loogiline, et mida rohkem puhud (suurem rõhk) seda rohkem ka vilistab.
Propeller või tiivik või turbiin iseenesest ei vilista mitte ükski (võibolla mõni peetis puksidega, aga siis vast rohkem undab). Vile saab tekkida ainult mingi aine rõhu alla voolamisest teatud tingimudtes.

Postitatud: 26.04.2006 15:44
Postitas anti555
samas mix ta peaks rohkem puhuma puhub IC täis ja kõik ega mul IC paigaldades rõhk ei suurene rõhk ja õhukogused jäävad ikka samaks minu ainuke loogiline seletus sellele on et IC hakkab lihtsalt kõlakasti rolli mängima ja võimendab seda vilet

Postitatud: 26.04.2006 16:23
Postitas henri
anti555 kirjutas:samas mix ta peaks rohkem puhuma puhub IC täis ja kõik ega mul IC paigaldades rõhk ei suurene rõhk ja õhukogused jäävad ikka samaks minu ainuke loogiline seletus sellele on et IC hakkab lihtsalt kõlakasti rolli mängima ja võimendab seda vilet
kust kohast sul õhukogused samaks jäävad. Kas IC on ILUASI??? Õhk muutub IC tõttu jahedamaks ja mootorisse mahub sama rõhu juures rõhkem õhku ja seetõttu peab turbo hakkama rohkem õhku puhuma.

Või on sul mõni teine teooria miks IC pannakse???. Või kahtled et jahedam õhk võtab vähem ruumi. Tee katse, pane toas täispuhutud õhupall külmkappi, vaata mis tulemus on.

Postitatud: 26.04.2006 23:41
Postitas krss
Ar21 kirjutas:See on nagu igati loogiline, et mida rohkem puhud (suurem rõhk) seda rohkem ka vilistab
Kui mõelda helilainetele, siis rohkem puhumine on seotud turbo kiirusega ja see muudab helilise vile sagedust. Mind huvitab hoopis amplituud. Kuna on see vanade/uute turbode omadus on üsnagi seaduspärane, siis kindlasti leidub sellele ka mingi ühene ja üsna otsene seletus. Kui keegi tõesti ei tea, siis ehk targemad ja kogenumad suudavad selle välja mõelda 8)