ivar kirjutas:Seoses kepsule mõjuvate jõududega olen aru saand, et kehtib umbes niisugune seaduspära: samade pöörete juures kolvikäiku vähendades alanevad koormused lineaarselt, kuid sama kolvikäigu puhul pöördeid tõstes suurenevad koormused eksponentsiaalselt.
Tegin excelisse väikse lehe.
valemi võtsin siit. Loodetavasti ei pannud puusse.
Kepsu pikkus 130mm, kolvikäik 80mm, 6000RPM: Keskmine kiirus 16,0m/s, Max kiirus 26,3m/s, kiirendus 1134G (a.s.s.) ja -2103G (ü.s.s.)
Kepsu pikkus 130mm, kolvikäik 88mm, 6000RPM: Keskmine kiirus 17,6m/s, Max kiirus 29,2m/s, kiirendus 1134G (a.s.s.) ja -2103G (ü.s.s.).
Käik +10%, Max kiirus +11,0%, kiirendus +8,7% (a.s.s.) ja +12.6% (ü.s.s.).
Kepsu pikkus 130mm, kolvikäik 80mm, 6600RPM: Keskmine kiirus 17,6m/s, Max kiirus 28,9m/s, kiirendus 1373G (a.s.s.) ja -2544G (ü.s.s.).
RPM +10%, Max kiirus +10,0%, kiirendus +21,0% (a.s.s.) ja +21.0% (ü.s.s.).
EDIT:
Mingi hüpoteetiline street performance mootor:
Kepsu pikkus 130mm, kolvikäik 86mm, 9000RPM: Keskmine kiirus 25,8m/s, Max kiirus 42,7m/s, kiirendus 2715G (a.s.s.) ja -5175G (ü.s.s.).
Mingi poole lühema käiguga 2x RPM mootor a la F1
Kepsu pikkus 130mm, kolvikäik 43mm, 18000RPM: Keskmine kiirus 25,8m/s, Max kiirus 41,1m/s, kiirendus 6492G (a.s.s.) ja -9065G (ü.s.s.).
Parem pikk käik kui kõrge RPM. Lühikese käiguga on küll kolvi max kiirus väike, aga ta peab poole tihemini peatuma

.
(Poole pikema kepsuga oleks ~10% väiksemad jõud.)
EDIT2: Kui F1 keps+kolb on poole kergem, siis on tegemist enam vähem samade jõududega, mis "86mm 9000RPM-mootoris". Kui ü.s.s. oleks boosti jms tõttu 100bar 86mm borega (58,09cm2) silindris, siis kolbi vajutab 5809kg. Kui keps kaalub 650g ja sõrmega kolb 350g, siis see üss -5175G = 5175kg, mille see 100bar enam kui kompenseerib. Kui kolvi alla jõudes on veel 10bar sees, siis see 580kg lisandub 2715kg'ile = 3295kg.
üss töötakti algus 5175-5809 = ~630kg
ass töötakti lõpp 2715 + 580 = ~3300kg
üss 2bar sisselaske algus 5175 -116 = ~5000kg
ass 2bar sisselaske lõpp 2715+116 = 2830kg
Kõige hullem peaks siis olema sisselasketakti algus, kus kolb tahab otsast lennata.