2. leht 2-st

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 15.03.2011 16:26
Postitas Rommi
If you have no lag, you have no turbo. You also have no huge torque increase to look forward to.
Tänud!

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 15.03.2011 17:04
Postitas makuke
Cloner kirjutas:Õnnestus leida pdf

http://dl.dropbox.com/u/20422323/Corky_ ... _boost.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ees must pilt ja midagi ei toimu? Kas teistel sama jama? Kui keelegil see raamat käes siis võib saata meilile est.markraja ät gmail.com

olemas ka dropbox, kui keegi sealt saata saab

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 15.03.2011 17:06
Postitas Cloner
makuke kirjutas:
Cloner kirjutas:Õnnestus leida pdf

http://dl.dropbox.com/u/20422323/Corky_ ... _boost.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
ees must pilt ja midagi ei toimu? Kas teistel sama jama? Kui keelegil see raamat käes siis võib saata meilile est.markraja ät gmail.com
Kui kannatust oodata pole siis võid ju googlest otsida. Esimese 5 vaste seest saab pdf-i kätte.

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 16.03.2011 19:14
Postitas Motary1
Low torque+low power=low fun :-D

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 30.03.2011 21:24
Postitas stryk3r

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 16.04.2011 12:14
Postitas Astrona
Motary1 kirjutas:Low torque+low power=low fun :-D
Äratasid kalkulaatori-karu talveunest :lol:
Ei saa mainimata jätta, et mind häirib natuke see "momendi" kummardamine.

Õige valem on lihtsam: power = fun

* kui mootoril momenti on, aga võimsust läheneb nullile, siis liikumist üle 0 kiiruse enam ei toimu. Mis sest et hetkel väänab kõvasti.
* kui mootoril on aga võimsust ja moment läheneb nullile, siis saab lõpmatusele läheneva ülekandega ikkagi korraliku kiirenduse ka nullist suuremal kiirustel.

Arvan, et see suhtumine tekib sellest, et tegelikult tunneme me üldse kehale mõjuvat jõudu (tõmmet). Ja jõud on vägagi võrdeline rattasse jõudva momendiga. Paraku ratta-moment sõltub aga juba rohkem käigukastist ja mootori momendist.

Piltlik näide: 1. auto, 2. bike'i ja 3. laeva mootorid liigutamas 1000kg masinat, mille ratta raadius on 0.33m kiirusel 2072m/min.

1* 250Nm (140hj @ 4000RPM) 4:1 ülekandega = 1000Nm (100kgm) rattasse (1000RPM), siis kontaktpinda väänatakse 300kg'iga ja tõmme on 0.30G.
2* 125Nm (140hj @ 8000RPM) 8:1 ülekandega = 1000Nm (100kgm) rattasse (1000RPM), siis kontaktpinda väänatakse 300kg'iga ja tõmme on 0.30G.

Madala-mootori-momendilise masina ülekanne on küll poole suurem, et sama momenti saavutada, aga kuna moment kestab ka 2x suurema kiiruseni (võimsus on sama), siis tõmbed on samadel kiirustel võrdsed. Praktikas aga on tihtipeale kõrge momendiga mootorid rasked ja selle võrra kaotavad nad kiirenduses ka isegi siis kui võimsus on sama.

3* 500Nm (70hj @ 1000RPM) 1:1 ülekandega = 500Nm (50kgm) rattasse (1000RPM), siis kontaktpinda väänatakse 150kg'iga ja tõmme on 0.15G.

Säh sulle torqi.

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 19.04.2011 1:05
Postitas Motary1
Selles suhtes on ka F1 autod hea näide, 800hj @ 18 000rpm ja 240nm oli vist? Ei viitsi hetkel seda arvutama hakata

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 19.04.2011 1:59
Postitas Astrona
Motary1 kirjutas:Selles suhtes on ka F1 autod hea näide, 800hj @ 18 000rpm ja 240nm oli vist? Ei viitsi hetkel seda arvutama hakata
Räägid vabalthingavast? Kui seal ikkagi 3L, siis on ka vast 350+Nm!
Ja kui arvutada, siis 800hj * 7143 / 18000rpm = 317nm ja max vääne ongi mingi 15% kõrgem.

Näiteks R4 1.5L bemmi F1 mootor oli 800hj juures 580Nm ja pöörded alla 10000RPM. Arvatavasti Killer Mosse ei jää alla. No ja kvalifikatsioonis ehk siis 1-2ringi kaupa krutiti võrreldes sellega ligi topelt peale. :shock:
Ega tegelt, nii vähe kui ma lugenud, lennukites oligi näiteks CHT näidik, ehk kaanetemp... ET kui too pole veel kuumaks läinud, süüted segud timmis, siis võis pressida - kui midagi tuliseks ei lähe, siis ka ei sula...

Tihtipeale eksitakse selles suhtes, et mootori suurus määrab momendi, ja mõeldakse väiksele riisile, millel väänet vähe (teglikult 2L riisil väänet nagu 3L usa raual), ning siis kopeeritakse see info ekslikult ka "paisutatud riisi" peale. Ei pea kaugele vaatama, pakun, et mu enda kergelt näpitud 7.4L Big Blocki vääne pole suurem kui täpselt 4x väiksema SX'i oma, isegi kui SX mootoris rõhku vaid 2.5-3x rohkem, kuna mängu tuleb VE ja 70ndate lõpu USA parimad kaaned ja 80ndate lõpu japsi kaaned on nagu öö ja päev (õigemini vaakum ja rõhk). Põhimõtteliselt japsi kaanest saab 2bariga sama L/HP kui usast 3bariga. Ja kui pöörded mängu tulevad, muutubki asi juba ebavõrdseks, kuna raske mootor lendab oma inertsiga juba laiali nagu must auk ja Suur pauk.

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 19.04.2011 9:57
Postitas Fog
Astrona kirjutas:
Motary1 kirjutas:Low torque+low power=low fun :-D
Äratasid kalkulaatori-karu talveunest :lol:
Ei saa mainimata jätta, et mind häirib natuke see "momendi" kummardamine.

Õige valem on lihtsam: power = fun
...
Säh sulle torqi.
Õige lähenemine ühe agaga. Nimelt hea momendi ala ja selle kasutus ning "area under the curve".
Nii prooviks viskasin akselisse S2000 ja stangi sisse, detunedes stangi mootorit ülekandekaoga kuni peak võimsused võrdseks sain. ning istutades tehnika samasse keresse. Ülla-ülla aga veerandmiilil sekund vahet, miks?

Ehk siis moment ei ole hea, kuna teda on Y arv pöördel X, vaid kui teda võimalikult palju võimalikult pikas pööretevahemikus.
Ja siinkohal tuleb pööretevahemikku võtta protsentuaalselt, mitte rpm-ina. Ehk 3000-4000 vahemik suurel mootoril on 6000-8000 väikesel, ehk "mul on ka 1000 pöörde jägu magusat ala" enam ei pela tänu 2x aeglasemale ülekandele.

Kui seda väidet teisest otsast vaadata, siis kõik ju tahavad et turbo oleks suur ja spooliks vara. Aga miks vara? Kui tippvõimsus on 7K peal, siis 6500 peal spool peaks ju ok olema ;) Aga mis timeslip näitab ;)

Re: Maximum boost raamat

Postitatud: 19.04.2011 11:33
Postitas Astrona
Fog kirjutas:Õige lähenemine ühe agaga. Nimelt hea momendi ala ja selle kasutus ning "area under the curve".
Jah. Lühidalt rõhutaks siis, et mitte maksimum võimsus ühes punktis, vaid võimsus kasutatavas pööretevahemikus on põhiline.

Seda kas mootoril on ka peale tippvõimsuse midagi, iseloomustab hästi ta momendi RPM-number, eriti see mitu % on see madalam max-hp rpm-numbrist või kui veel täpsem olla siis piirajast. Ja kui peale käiguvahetust kukuvad pöörded ikkagi max-momendi kanti, siis on paratamatult ka keskmine võimsusvahemik suur.

Ka see täpsustus näitab, et käigukast peab olema vastavalt mootorile.
Siin tuleb esile ka 1 automaatkasti eelis, mis laseb pööretel libiseda õigemasse vahemikku.
Kui kasutatada ideaalset variaator kasti, millega mootori pöörded on koguaeg maxrpm peal, siis pole max kiirenduse suhtes absoluutselt oluline, kas tal ka 10% madalamatel pööretel mootor üldse käib.

Fog, kas simulatsioonis arvestasid sellega, et madala rpm momendi korral peale max powerit kukub vääne juba kiirelt ja tuleb kohe käiku vahetada. Samas kui S2000'l on maxpower suht magusama momendi alas ja peale max poweri ületamist on veel arvestatav vääne ning piiraja tasub selle võrra panna kõrgemale. A la kui torgi pillil on max power 5000rpm ja piiraja 5500 (+10%), siis S2000 hp 7800rpm puhul tuleks piiraja panna tagasihoidlikult 8970 (+15%) peale.

Kui viitsid, pane S2000'le selline käiguline kast, et iga järgnev käik on eelmisest 20% suurem. Siis kasutatav pööretevahemik oleks 7000-8500, ehk võimsus kunagi alla 90% ei lange. Ei usu et sealt ikka veel sekund vahet tuleb.