ivar kirjutas:Astrona kirjutas:Turbiini-kojad on nii väiksed gaaside kiiruse hoidmiseks, et...
Nüüd saab jälle paralleele tõmmata sisselaskega: sama rõhu juures liigub jahedam gaasimass kiiremini läbi takistuse, kuna ta on tihedam.
Sisselaskes pole sellist takistust nagu väljalaskes on turbiin, mida eest ära lükates läheb hingamine vabamaks. Ma ei tõmbaks siin paralleeli.
Mootor tõmbab oma kubatuuriga gaasi sisse. On see tihe, hõre, rõhu all või mitte, maht jääb samaks ja ka voolamiskiirus jääb põhimõtteliselt samaks. Eeldame ju et võimsus ehk gaasi mass on konstantne. Mingi parameeter peab ju konstantne olema, muidu ei saa midagi võrrelda. Et mass oleks sama, siis jahedam õhk peab olema väiksema rõhu all.
Kas mõtlesid jahedama õhu kiirema voolamise all seda, et ta osakestel põrkuvad vähem vastu toru seinasid ja hõõrdumine on väiksem? Arvan, et see on üsna ebaoluline.
Sisselaske põlvedest gaasi läbi tõmbamine, peaks kah samaks jääma, kuna inerts sõltub massist (ei sõltu temperatuurist, mida see mass omab).
ivar kirjutas:Kui aga temp-i suurendad, pead ka rõhku suurendama, et sama tulemust saada, ehk siis BP läheb üles.
Miks rõhku suurendama? Tegemist pole ju suletud anumaga. Siin peaks pigem rakenduma energiajäävusseadus. Tempi suurendamine = rohkem energiat, ja kui kiirus suureneb selle energia võrra, siis rõhk ja kõik muud parameetrid jäävad samaks.
Mis juhtub, kui püssitorus temp tõuseb? Gaasid paisuvad, rõhk üritab kasvada, aga kuul läheb eest ära, ja gaaside kiirus kasvab.
ivar kirjutas:Netis kolades on silma jäänd, et väljalaske isoleerimisega üritatakse parandada pigem spool-up'i. Kiire spool-up ja väike BP aga on üsna vastandlikud mõisted ?
Spool-up peaks paranema kah samal põhjusel, rohkem gaaside kineetilist energiat läheb tubiini käitamise peale. Isegi kui BP mingis ajahetkes on kõrgem kui enne, siis ka võimsus on kõrgem kui enne, ja BP ning võimsuse suhe on parem - s.t. et BP on sama võimsuse kohta väiksem.
Seega kui praegu on võimsus 100hj @6000RPM ja BP on laes, siis peale mähkimist on 105hj@5900RPM ja BP on ikka laes. Avades aga WG oleks 100hj@5850RPM ja BP oleks madalam. Avades WG veelgi oleks 100hj@5900RPM ja BP oleks veel madalam. miks mitte?
Mõltesin tükk aega head elulist näidet välja, aga ikka tuli veic nõme näide

:
2 sama rasket rongi liiguvad võsa poole, väiksema tuuletakistusega rongi kiirus on suurem, kuna energiakadu on väiksem, ja liigub võsast paremini läbi, kuna võsa paindub eest alla ja rongi vagunite vaheline surve on madalam.
Kahes mootoris sama massiga gaasid liiguvad turbiini poole, keraamikaga mootori gaaside kiirus on suurem, kuna energiakadu on väiksem, ja liigub turbiinist kiiremini läbi, kuna turbiin hakkab kiiremini pöörlema ja back-pressure on väiksem.
