patrik kirjutas:Astrona kirjutas:Nojah, teoreetiliselt kepsule ja kolvile mõjub 2bar @ VE 45% sõbralikumalt kui 1bar @ VE 91%. (absoluutrõhud)
nüüd võiksid küll lahti seletada, minule ei jõua suurt midagi kohale
VE - volumetric efficiency - täiteaste - mahuline efektiivsus.
Kui sisselaskerõhk on 1at, ja silinder on 0.5L, siis tavaliselt vabalthingaval osaleb töös ainult ütleme 80% silindrist, ehk sama hea kui 0.4L'ne silinder oleks 100% täis. 0.5L silindril oleks lõplik arvestuslik rõhk 1at asemel 80KPa (0.8at) mitte 100KPa. Ei oska kahjuks täpselt öelda, mis punktis seda sisselaskerõhku peaks mõõtma. NA motode puhul võib võtta välisõhurõhu, aga turbomootoritega on keerulisem. Tuunitum mootor suudab sama mahu (kubatuuri) ja RÕHU juures täita silindri paremini ehk % on kõrgem - rallikatel lausa üle 100%. Kui tõsta täiteastet tõueb ka "Nm" - ühesõnaga pauk käib kõvem.
Mis eelnevas postis mainisin tähendab lahti seletatuna seda, et mingi tropp plokikaane ja nukkvõlliga mootor (VE60%) võib kõva turbo rõhuga näiteks 2at absoluutrõhku (1at boosti) täisgaasil saavutada silindris arvestusliku rõhu
1.4at. Samas kui 100%VEga sama suur mootor saavutaks sama kõva silindri rõhu ja seega ka paugu ning pöördemomendi juba turbo rõhuga 1.4at (0.4at boosti). Kolb ja keps näevad ju ainult tegelikku tööd. Ja selle madala VE'ga mootoril võib see kõrge rõhk lõhkuda vaid sisselasketihendeid
Muidugi sel teemal vaieldakse palju ja tahetakse lugeda VE hulka ka turbo rõhust tingitud suuremat õhumassi. Minu seisukoht on aga see, et VE näitab mootori imemis effektiivsust ja turbo on nagu mootoriväline lisavarustus, mis mootorit ju ei muuda. See kui rohkem peale pressitakse ei tähenda ju veel effektiivsust.