Ideaalse gaasi seadus.
Lühidalt, gaasi temperatuur, rõhk ja ruumala on kõik seotud. Paki gaas kokku (vähenda ruumala) ja rõhk koos temperatuuriga läheb suuremaks. Lase ruumala suurendada ning temperatuur ja rõhk lähevad väiksemaks. Suurenda temperatuuri ja rõhk läheb suuremaks (suletud ruumis) või ruumala suureneb (paisub). Lõpetuseks, gaas tahab liikuda kõrge rõhuga ruumist madala rõhuga ruumi, ja mida suurem on erinevus, seda kiirem on liikumine. (Löö õhupall katki, käib väike pauk. Löö keevitamise 02 baloon katki, käib suur pauk)
OK, nelja silindriline mootor toodab pöördemomenti lastes gaasil paisuda piiratud ruumis kus tekitatud kõrge rõhk saab lykata kolbi. Edasi, see gaas on soojendatud selle tootmise käigus (mitte nagu aurumootoris) nii, et sa saad kõrgemad rõhud - ja rohkem momenti. Kahjuks, enamus soojust (mis on ka energia) lastakse lihtsalt torust välja enne kui oleks seda otstarbekalt ära kasutanud. Probleem ei ole selles, et silinder on liiga lühike, enne kui see gaas suudab rõhu teha mehaaniliseks energiaks, vaid on ebapraktiline teha silindrid piisavalt pikaks, et viimanegi gaasimolekul saaks tööd teha.
Nii, mis me teha saame? Näiteks saame suunata väljalaske torud taha suunas ja üritada saada sellest natuke tõuget - kui nüüd mõned väga üksikud juhtumid välja arvata, siis gaasi rõhk ei ole piisavalt suur saamaks kasutatavat tõuget. (Mõned vanad IndiCari autod tootsid tegelikult mõned naelad tõuget nende väljalaskes, kuid seda ei piisavalt, et seda reaalselt kasutada)
Lisades nüüd turbo, turbiin, toidetud väljalaske gaasidest, ühendatud kompressoriga võlli abil pakib õhku kokku mootori jaoks. Rohkem õhku silindris tähendab, et rohkem kütust saab põletada ühe kolvi käigu kohta, rohkem põletatud kütust tähendab rohkem kuumasid gaase, ja rohkem kuumasid gaase tähendab rohkem momenti - ja rohkem boosti ka.
See on küll lähim asi tasuta lõunale mille leiad mootori ehituses, sellepärast, et sa võtad kuumuse (energia) mis muidu oleks raisatud ja võttad sellest kasutatavat tööd peaaegu niisama. Sa saad natuke keerulisema mehanismi ja tõusevad ka tootmiskulud, kuid lisades turbo, sa ei tee järeleandmisi reaalselt mitte kuskil.
"Kas turbo ei suurenda väljalaske vastusurvet?" Boosti ajal mitte. Selle pärast: kui väljalaske klapp avaneb, siis rõhk silindris on palju suurem, kui rõhk, mis on turbo sisselaske avas. See silindri rõhk puhub läbi väga kiiresti, kuid väljalaske takti ajal - silindri ruumala väheneb väga kiiresti ja Ideaalse gaasi seaduse kohaselt, see hoiab silindri rõhu kõrgemal, kui turbo sisselaske rõhu. Lõpuks kui väljalaske takt on peaaegu läbi ja kui rõhud on peaaegu võrdsed, siis sisselaske klapp avatakse, sisselaske rõhk (boosti ajal) puhub läbi silindri ja ongi jälle silindri rõhk suurem.
Kui keegi tõlkest aru ei saanud, siis originaal on siin:
http://www.turboclub.com/turbotech/TurboFun1.htm