Tere!
Olen juba pikemat aega mõelnud ehitada midagi kiiret, midagi mis teeks endal meele heaks ja oleks huvitav sõita. Kunagi ehitasime sõpradega valmis prototüübi - BA3 2102 BMW turbomootoriga, millel oli 180kw. Peale selle auto müüki, on mu automaailm olnud üsna kesine, enamus markidest on olnud BMW’d vahepeale sattusid ka mõned VAG grupi esindajad. Pidevateks sõiduvahenditeks vahepeal olid E30 ja E36 mudelid - uuemad mudelid jätavad juba külmaks ja need kaks on minu arust BMW kõige paremini välja kukkunud sõidukid.. Väljast piisavalt moderne, kuid sisimas väga lihtne ja minu jaoks ühed parima juhitavusega autod omas hinnaklassis.
Selle antud eksemplariga on üsna vahva lugu. Kruiisisin 2017a suvel oma MB W124 kupeega aknad all mööda kvartalit ringi ning seal ta seisis, minu kodutänavast mõni tänav edasi, paksu tolmukihi all juba kevadest - esiots lömmis, nagu ette oleks jäänud mõni elektripost. Mõtlesin sisimas, et keegi on talle väga haiget teinud ning äkki üritab remontida, et mis siis saab kui ei olegi müügiks? Jätsin kojamehe vahele suures lootuses kirja tekstiga ‘’ Soovin osta Teie sõidukit ‘’. Sain päev hiljem kõne ning läksin selle masinaga esimesele kohtingule… Esialgsetel vaatlustel möödasõites tundus ünsa hull kõks - kapott, stange, tuled, neeruplekk, kõrvalistuja tiib olid kõik kortsus, kui kohale jõudsin ja lähemalt uurida sain, siis ei tundund seis üldse hull - ehk päästetav. Omanik olevat vahetanud 5 kuud tagasi esimesed amordid, kettad, klotsid, tagumised amordid, paigaldanud uue käsipidurisüsteemi ning tagumised klotsid, kaasa sain veel tutikate rehvidega talveveljed. Ütleme nii, et väga sümpaatne masin tundus - andsin kokkulepitud summa ning vedasin selle masina oma hea Sõbra abiga maale. (kliki väiksele pildile peale ning saad seda suuremalt vaadata!)
Siin ta on, 1998 aasta 318i, universaal, kehtiva ülevaatusega, katkise ninaga uus elukaaslane - natukene näolappimist ja läheb sõitu. Ostsin lammutusest kasutatavad detailid - kapoti, neerupleki, tule. Stange ning tiiva venitasin sirgu, stange lappisin nipukatega kokku - ikkagi oli plaan talvel lõbutseda ning siis oma eluga edasi liikuda. Sain ta suve lõpus liikuma, läbisõiduks vaid 240 880km - originaal ning täis hooldusajalooga Saksamaalt. Algus läks mööda kivisid ja kändusi - ei meeldinud Ta mulle üldse, pidurid olid imelikud, käike vahetas raskelt, kolmanda käigu sünkro ragises - määrisin kogu pidurisüsteemi ning hoovastiku ära - oli juba parem temaga ringi kulgeda. Murevaba elu, põhimõtteliselt ‘’roostevaba’’ E36 oli silmees - nägi väga väga sile välja.
Sai üsna pikalt sõidetud, kuni lahkus kaanetihend - siis käis mootor laiali, kuid kokkupannes tegi BMW natuke vimkat ja otsakaas jäi lekkima. Mida päev edasi, seda rohkem tekkis tung, tekkis tung jõu ja korraliku hobiauto järele. Mis sellest, et uksed kobrutavad ning tiib roostetab - põhi on ju ideaalne. 1998a tehasest väljunud inseneride kaua valmind kaunike on põhja alt nagu uus - koopad ilusad, karbid kõik kõvad, katted peal - pole isegi auke kuskil - Ideaalne toorik millegi ehitamiseks, kuid mille?
Kas vahele R4, M42B18 IS, või hoopis R6, M50B28 stroker või pigem turbokas. ‘’Kust saab kõige kiiremini ja odavamalt rohkem jõudu?’’- oli peas põhiküsimus. Kuid siis jooksis kokku hr.Mooserworksi R4 turbomootor, ning peale pikka mõtlemist oli selge - siit tuleb M43B18 turbomootoriga kuut. Sai hakatud vaikselt uusi asju koguma, et kõik siis ühe jutiga valmis ehitada. Väljavalituks osutusid super hinnaga JOM Blueline coilid, Style 32 17’’ originaalveljed E91 alt,, siis hakkasin tegelema Exceli tabeliga, et auto ehituse finantspoolel silma peal hoida - see oli eos juba viga, see Exceli tabel ajab mu üsna tihti nutma ning mõtlema - kas seda kõike on ikka vaja?
Nimekiri on low-budget projekti raames juba lõhki, eelarvest ei hakka rääkimagi. Tuli mingi räige tahe ehitada midagi, millega ma ise rahul olen - sellega seoses pikenes see nimekiri asjadest mida vaja on pea iga õhtuga. Nüüdseks on tellitud juhtaju MS2, 850cc Deka pihustid, Bosch 044 pump ning palju muud uut ja ilusat mootori jaoks. Mootori mahavõtt lükkus naljakal kombel nädala aega minu etteseatud tähtajast edas - nimelt jäin ma haigeks. Ühel ilusal õhtul käisime hr. Joeliga T3 turboflantsi järel ning selle armsa roadtripi käigus sai selgks - täna tõmbame esinina laiali. Sai siis auto ära pestud ning garaasi aetud, tehtud meeldejääv pilt autost N/A mootoriga.
''boost or more boost - selles on küsimus''Kui nina oli eest tõmmatud, sai tegelema hakata turbo paigutuse ning kolde modifitseerimisega, kuna Joeli vana mootor oli välise WG’ga ning oli vaja kolde flants ümber teha ning WG torud ära kaotada. Selleks kulus üks õhtu, ning siis oli juba aeg mootor maha võtta, mis on mulle juba väga tuttav töö ning see käis üsna kiirelt ning lihtsalt. Edaspidi likus mootor vastava puki otsa ning pidi seal saama endale uued hüdrotõukurid, kuna mootoris oli mingil pöördel tiks sees. Õnneks läks siis, kui kepsud koos Joeliga üle vaatasime ning avastasime, et teise silindri keps on 2mm lõtkuga ning arvatavasti saale ringi tõmband, võtsime kepsu lahti ning avanes ilus vaatepilt. Saale oli juba vaseni ära kulunud. Sealt tuli siis Joeli pakkumine paksematele kepsudele, seega läks maha ka plokikaas. Kui juba mootor oli nii pulkadeks võetud, siis varusin ka kiiresti kõik nimetatavad uued tihendid, simmerid ning jahutusflantsid ja muud vanaminevad jublakad.
Minul endal oli see esimene mootori ‘’rebuild’’ üldse elus, seega oli selle mootori ehitamine väga rahustav ning minugi imestuseks väga põhjalik ning õpetlik töö, kuna ma ei osanud isegi oodata, et see projekt nii suureks lumepalliks veereb.
Turbo asetuse mõõtmistöödAll üks ''uus'', üleval mootorist välja tõmmatud kepsudKuna mootor oli pukis, siis asjade edendamiseks sai viidud treimisse M40 hooratas, et see kokku panna AAN korviga ning 228mm BMW kettaga, kõik uued jupid jõujagamisse mootori ja kasti vahel läksid SACHS’i toodangust - siduriketas, korv, survelaager jms vajalik.
Samuti sai ka Astromotosse(suured tänud!) freesimisse viidud väljalaske kollektor, kuna selle mootoripoolne flants oli natukene banaanivormi ennast moonutanud. Mootori ehitus läks tasa ja targu, asjade lahtivõtmisel avastasime aga üha enam ja enam vajaminevaid juppe, seega kõik jupid, mis mootoris vahetatud sai on kirja pandud järgmisse lausesse. Mootoris sai vahetatud - õlipump, saaled, kepsud, hüdrotõukurid, ketitallad, ketipinguti, veepump, termostaat, 3x uued jahutusflantsid, karteritihend, õlijalatihend, otsakaane plekktihend, otsakaante vaheline kummitihend, plokikaanetihend, vända otsasimmer, vända tagumine simmer, klapikambrikaanetihend, sisselaskekollektori tihend ning väljalaskekollektori tihend.
Kui mootori püstak enamvähem ilmet hakkas võtma, siis sai ilustatud mootori detailid - paljud detailid sai puhastatud ning värvitud. Samuti värvitud ka mootoriplokk ning muu pudipadi mis silma jääb. Kui kätte jõudis järg sisselaskeni, siis tekkisid probleemid millest mul ei olnud õrna aimugi - 1996 ja edasi aasta E36’tel on miskipärast paksud pihustid, seega ei ühtinud sisselaskekollektor minu Siemens Dekadega ning siis tekkis küsimus, kas peale installida Joeli custom kollektor, või otsida originaal - kuna õhtu oli tollel päeval veel noor, siis läksin Joeli kollektori teed. Küll aga polnud see ka lihtne tee - Joelil oli 8 pihustit ning 2 kütuselatti. Seni, kuni mõtlesime kuidas viisakalt ning mõistlikult kollektor lahendada, sai peale tõstetud mootor koos kastiga, kuna siis saab garaazi ruumi juurde ning kapotialla natukene motivatsiooni. Kui mootor vahel, siis tegelesin lõpuni kollektoriga - pidin eemaldama ühe rea pihusteid ning kütuselati. Samuti ka runneritesse tehtud vaakumistutsid said ümber viidud plenumisse ja kiirliidete peale ümber tehtud. Vahepeal sai ka installitud paaki Boschi 044 pump ning vahetatud kütusetorustik 8mm nailonvooliku vastu, kuna originaal kütusetorustik pidavat piirama voolavust. Koos uue torustikuga installisin ka uue kütusefiltri ning sealt edasi 8mm voolik kütuselatti ning M20 mootori kütuserõhuregulaatorisse.
Üldiselt ei ole juttu teinud ka veermikust - kuskil ennem mainisin, et alla läksid coiloverid kuid muud miskit mitte. Nimelt sai puhastatud rattakoopad ning mootoriruum, vajalikud pilud ja augud said kokku tehtud mastiksiga ning samuti sai eemaldatud ka tehasest peal olnud karbikatted - minu suureks üllatuseks polnudki tegu roostevaba E36’ga kuna karpe pidi ikka natukene kaasa aitama. Kogu pidurisüsteem sai värskendatud - supportid puhastatud, uued kolvid ning mansetid, liugurid sisse installitud. Samuti sai ka rattakoopad sodist puhastatud ning mastiks peale kantud lootuses,et äkki kestab natukene kauem.
Tegelikult tahaks kunagi üle võõbata terve auto, kuid hetkel sai muretsetud uued B-osa esitiivad ning otsin taga veel esiuksi, ülejäänud on taastatavad ning enne kevadet kas saavad ülevärvi või mingi osa vähemalt ära värvitud.
Kui juba kere külge käsi sai pandud, siis jäi silm peale ühele vähe huvitavamale sportsisule. Kuna mu enda visioon näeb seda autot ette ka igapäevasõidukina, siis proovin teda hoida vähemalt salongist piisavalt tehase konditsiooni ligilähedasena. Seega sai eemaldatud vana salong, tehtud põhjamatile ning istmetele keemiline pesu, puhastatud kõik müramatid ja muud svammid pagasnikus ning kogu salong tagasi kokku lapitud. Üks hea sõber ehitas ka väikese ‘’lisakellade’’ paneeli keskkonsooli, kuhu maanduvad siis õli -ja turbrõhukell.
Ütleme nii, et enamus on tehtud, kuid kõik vajaminev veel puudu - juhtmestik, välja -ning sisselasketorustik vaja keevitada, värvida ja nipet näpet pisiasju teha, kindlasti ei saanud kõik tööd siia hetkel kirja. Eks hoian edaspidi seda teemat siin kursis edaspidise arenguga ning kindlasti vaja ka know-howd, millest siin vist puudust ei tule.
Autost endast - BMW E36 1998a Mootor - M43B18 stock sisuga
Hooratas - M43B18 kergemaks treitud hooratas (5kg)
Siduriketas - 228mm SACHS
Sidurikorv - Audi AAN
Turbo- Hiinakas sisese WG’ga
Cooler - 550x300 noname
MS2-v3 juhtaju.
Hetkel originaal coilpack, kuid vaatame kuidas see toimetab ning kas vajab vahetust..
Pihustid - 850cc Siemens Dekad
Bensiinirõhu regulaator - M20 3bar regulaator
Bensiinipump - Bosch 044 koopia
Madis