Tervist
Otsustasin, et teeks ka oma masina kohta eraldi teema siia foorumisse. Saab siin teiste diislivendadega mõtteid ja kogemusi vahetada kes BMW foorumis seda teemat lugema ei satu aga kindlasti oskaksid teinekord head nõu anda.
Asi sai alguse sellest, et kolisin oma töökohast kaugemale tüdruksõbra juurde ning hakkasin oma E34 520i asemele otsima diiselkütusel töötavat isendit. Hetkel läbin umbes 500...600km nädalas, seega kütuse pealt peaks säästma ("Selge sääst ju" - arvasin siis
). Sõbral vedeles selline täiesti plank rikkis mootoriga TDS mille siis odavalt ära ostsin. Teise mootorigi andis kaasa.
Selline ta siis ongi - täiesti tavaline, ilma ühegi lisata vana must sedaan toonklaasi ja ilukilpidega. Ainult Cruise olen ise juurde kruvinud. Täiesti silmapaistmatu vana viiekas.
Aga asjad ei jäänud nii. Riiulis vedelenud intercooler lükkas pöörlema lumepalli
Algas see kõik kaasa saadud mootori puhastamisega:
Siis tuli jube kihk aretada külge väheke suurem intercooler. Seda kõike ikka selleks, et kõikvõimalikud temperatuurid madalad hoida nii pragunemisaltil plokikaanel:
Siis sattus pihku E61 525D pealt tulnud rikkis servoga VNT turbo (GT2056v). Labade nurka panin juhtima originaalturbo küljest võetud aktuaatori. Pole küll nii ideaalne lahendus aga midagi oli vaja aretada ja enamvähem see toimib kah. Üritasin jätkuvalt olla kokkuhoidlik ja torustiku tegin tavalisest summutitorust:
Veepumbalt lõikasin jupi otsast maha:
....et ära mahuks nii cooler, nihutatud jahutusradikas ning sihuke odav õhuke Biltema el. vent:
Summuti oli üsna nigelas vormis, selle asemele tegin ise veidi jämedamast, 2,5"tollisest torust kahe otse-läbi pütiga variandi asemele:
Kuna õlijahutusradikas jäi coolerile ette ja oli üldse nigela välimusega (vt pilti ülevalpool), sai too üldse ära võetud. Torud ühendasin lihtsalt väikese kummivoolikuga õlifiltri kopsiku lähedal kokku.
BIG MISTAKE, R@ISK
Ühel külmal talvehommikul ostustas paks õli selle vooliku lihtsalt minema sülitada ja tulemuseks oli... well, teadagi mis:
Siis sai üks kevadejagu mõtteid kogutud ja kui suurem solvumine üle läks, asusin vaikselt juppe otsima. Vahel käis isegi tüdruksõber Forssist (ja SuperAlcost :P ) mulle asju toomas, kui Tallinna sattus:
Üritasin seekord anda endast parima:
...ja pöörasin tähelepanu ka pisematele nüanssidele. Tagantjärgi võin öelda, et järgminekord oskaks veel paremini teha aga olgu ta praegu nii. Paisupilud jätsin (äkki veidi liiga)helded.
Plokikaas käis ühe vanataadi käes, kes vahetas välja kõik 12 klappi ning portis kanalitest välja tehasevalu vead, silus lühemad raadiused sujuvaks ja kohendas juhtpuksi ümbrust.
Seejärel tuli kange tahtmine teha midagi ägedat. 100km päevas, millest 90 toimub kiirustel 90...120km/h tundus ainult loogiline jätk võtta ette 6käigulise kasti alla-aretus. Sobiva leiab näiteks 118d alt.
GS6-37DZ vs TDS originaal:
Kasti tala tuli ise meisterdada, kardaanvõllilt treis spetsialist 100mm vahel välja. Võibolla oleks kohe külge sobinud TDSA kardaan aga ei leidnud netist mõõte ja sinnapaika see jäi.
Uuel kasti nuudil on 26 hammas, vanal kõigest 10. Leida tuli sobiv siduriketas TDSi oma hooratta ja surveketta vahele. Kuna E34 diisli ketas on kõigest 228mm läbimõõduga, leidus sobiv väikse bensumootoriga 1.sarja osaderiiulilt.
TDS vs 116i:
Et mootoris toimuval veidi terasemalt silma peal hoida, leidis boosti kella kõrvale koha ka väljalaskegaaside rõhu näidik ja EGT jälgimiseks Vems Round mis
Lada projektist üle jäi. Välja näeb see umbes nõnda:
Selleks hetkeks hakkas juba üsna tublisti jalgu jääma mootori juhtaju. Kuna ühtegi MegaSquirti laadset juhtaju vanale diislile veel keegi valmis aretanud pole(?) sai asja parandamiseks tellitud Inglismaalt EndTuning chip - asi mis nii vanal sõidukil veel manuaalselt ise sisse tuleb torgata:
Võib öelda, et see oli üks parimaid 100EURi mis ma selle auto peale kulutanud olen. Või vähemasti üks enim mõju avaldanud tuuninguvidinatest
Et vint veel lõplikult üle keerata, sai külge ühendatud ka Evrymod.
Ja üle see vint käis (ok, teeme seekord "keere"). Nutused 19tuh km peale suurt mootoriremonti otsustas 2barise ülelaaderõhuga katsetamise tulemusel järgi anda plokikaanetihend. Oli teine küll hoolikalt paigaldatud ja natuke VHT coppergasketitki lisatud kuid rikki ma ta sain. Krt seda teab, mis tal hakkas... Tänaseks on see muidugi vahetatud ja hetkel on toiminud kenasti.
Vahepeal olen üritanud sotti saada ka jõnksutamise probleemist. Minumeelest on pikenenud ka käivitumine. Starter on pool aastat vana remanufactured, ilmselt on nüüd aku vahetus päevakorras enne külmasid.
Muuhulgas jõudsid kohale ka pihustiotsad, arvasin et vanad äkki ei pihusta nii hästi kui peaks.
Need viisin Karla Autosse. Töö võttis vastu ja pärast tegi arve Mikk. Pikka kasvu ja sõbralik mees aga täiesti mittehuvitunud igasugustest tuuningujuttudest ja -inimestest
Ühtteist muidugi sai lobisetud kuna teisi inimesi polnud järjekorras. Arvas, et ma olen napakas sellist aega ja raha mattes mingisse vanasse eelpõlemiskambriga diiselmootorisse ja mitmes mõttes on tal õiguski
Olengi natuke sihuke "vastutuult purjetaja".
Lõpptulemus:
Surved palusin sättida tehase ettenähtud 150bari. Olen kuulnud erinevatest allikatest täpselt vastakaid arvamusi ja soovituslikud väärtused kõiguvad 130 ja 170bari vahel. Seega valisin kesktee.
Vanal juhtmega pihustil oli veidi imelik jälg põlenud otsale (pildil vasak) ja põlemiskambrisse sisse piiludes oli ka olukord tahmasem kui teistes. See seib seal sees ka nagu ära vajunud?
Samas said korrigeeritud ka nukk ja kõrgsurve pump nn " üle 20 tuh. km. sõitnud asendisse" .
Mõõtsin ära ka etteandepumba rõhu. Tühikäigul 0,4bari ja gaasi vajutades 0,25bar. Vägisi tundub, et kiidetud Facet Red Top on suhteliselt useless
Togisin natuke ka pumba kaanest segu rikkamaks. Veider, kuid tundub et kütusekulu läks väiksemaks!??
Jõnksutamist jäi vähemaks kuid ei kadunud ära. Hoolikalt meenutades pean mainima, et see jõnksutamine andis endast tasakesti märku üsna ammu, kohe peale aju chippimist
Plaan korraks tagasi vahetada tehase kiip.
Ja üleüldse lagiseb mu auto mootor kõvemini kui mitmed teised TDSid, oli selline esimesest päevast alates. Järgmine samm oleks ära mõõta nii huvipärast kõrgsurvepumba sisene töörõhk ja üle kontrollida ühendused kõikide asjasse puutuvate andurite ja mootoriaju vahel.
Sidur on ka veidi libisema hakanud viimaselajal. Riiulis on paar jubinat E60 küljest, mis sellevastu tulevikus aitama peaksid aga vaja veidi aretada et toimiks.
Aga sihuke ta on. Eesmärgiks ei ole mingi meeletu jõunumber aga tahaks jõuda 180kW kanti võimalikult lameda momendigraafikuga. Sellest peaks piisama igapäevaseks liiklemiseks ja loodetavasti säilib ka mingisugune töökindlus.