Riputan ka enda masina siia üles, ehk saab selle raames foorumlastega paar asjalikku ideed vahetatud või on niisama hea vaadata.
Saamis- ja muidulugu
Tegemist on passi järgi 1992 väljalaskeaastaga Nissan 200SX-iga, S13 kere, CA18DET mootor, 132kw (pole siiani aru saanud, miks talle 132kw tavapärase 124kw asemel passi on märgitud - nagu oleks JDM mootor). Mina olen teda omanud alates märtsist 2008, ostetud sai ta kui rahulik pereauto talveks :D - tol hetkel sai ta olema ainus neljarattaline sõber hoovil.
Eelnevast olenemata oli autot valides kriteeriumiteks (tähtsuse järjekorras):
* manuaalkäigukastiga
* pigem kergekaaluline
* tagavedu, võib-olla koos esiveoga
* piisavalt võimsa mootoriga
Teiste kõrval jäi viimasele sõelale veel näiteks lapsepõlveunistus Porsche 944, Honda CRX, Subaru Justy :D jm masinad. Oma valikut ei kahetse.
Tegemist on siiani mu igapäevakulguriga ning esialgne plaan teda lihtsalt heas
stock seisukorras hoida pole ka päris luhta läinud, võib-olla hästi väheke. Auto on olnud pidevalt sõidus ja vähehaaval ka korrastatud - peaaegu iga detaili remondiga on kaasnenud oma stoori, kuid ei hakka neid kõiki tagantjärele kirjutama. Ilmselt '
if it's broken, tune it' suhtumise tõttu on üht-teist võrreldes
stock seisukorraga muutunud. Annangi väikese ülevaate, mis temaga teinud olen ning seejärel viin teid kurssi tulevikuvisiooniga. Olgu mainitud ka see, et masin
pole olnud kunagi mõeldud ülikenaks bling-bling poleeritud sõidukiks, vaid kaldub väheke lohaka ratstyle'i poole. Võiksin pajatada pika loo, kuidas mul selline mitte-liiga-korraliku stiili armastus tekkis, kui äsja siledalt värvitud täisgondlis
bike kogemata ümber vajus. Usun, et on vähem muretseda ja lihtsam elada, kui masinal siin-seal paar kriimu, väheke roostet, mustust, mõlke leidub. Okei, roostet võiks tegelt mitte olla.
Remont ja tjuuning käivad käsikäes
Remonttöid ja tuuningut olen teinud nii ise kui lasknud teha väga paljudes erinevates kohtades. Eelistan alati ikka ise teha, kui aeg ja tööriistad võimaldavad. Endal pole kuigi head võimalust keevitustöödeks ega ka auto alla pääsemiseks.
Üks esimesi asju, mis masinalt eemaldasin, oli kellegi poolt kapoti alla paigaldatud Webasto eelsoojendussüsteem, mis niigi (sel hetkel) küllaltki paksult täitunud kapotialuse veelgi tihedamalt täis tikkis. Kuigi masin on mul kasutusel igapäevaselt, ka talvel, ei tundnud ma selle eelsoojenduse järele vajadust ja arvasin, et asi ei sobi kuidagi auto iseloomuga kokku.
Mulle on alati meeldinud ka driftimine, kuid ajendiks kruttida kohe alla visko-siduriga piiratud libisemisega differentsiaal, oli parklasse 5cm lumme kinni jäämine. Viskolukk töötab hästi. Kuna uuel difril ei olnud ABS-anduri kohta, sai sellest alguse ABS-i eemaldus. Mõni aeg hiljem sain vahetatud väsinud tagasilla tala kinnituspuksid Driftworksi omade vastu, mispeale hakkas kostuma salongi
väga hull differentsiaali urin. Differ sai remonditud.
Mingi teise asja remontimise käigus jäi silma, et originaal intercooler'i ribid on konkreetselt muda täis. Mitte grammigi õhku sealt läbi ei käinud enam. Selle peale võtsin ette, liigutasin radikat tahapoole, panin anduri ja elektrilise ventilaatori ning tema ette mahtus 200 krooni eest :D soetatud Saabi intercooler. Siiani parim
bang for the buck!
Spool'ima hakkas kiiremini ning tõmme läks tuntavalt paremaks, eriti maanteekiirusel. Kuna cooleri installiga tuli veidi ka lõdvikuid ümber teha ning sain lõdviku hinnaga BOV-i, läks ka see peale, loomulikult.
2009 suvel ei tahtnud enam töötada mootori kaane tihend. See oli omaette saaga, mis kestis terve kuu ning mille käigus käis kaas 3x maas. Lootsin esialgu pääseda kaane remondi ja lihviga, aga uued tihendid ei jäänud pidama just ploki tihendpinnal olevate ebatasasuste pärast. Kogu plokk käis lahti, vänt oli okei, kolvid-silindrid enam-vähem, saaled said uued.
2010 kevadel remontisin pidureid. Vahetatud kettad-klotsid ja kuna millalgi varem teostatud ABS-pumba eemaldamisest ei olnud kapoti all piduritorud just ilusad ning tagasilla juures kippusid torud "mädanema", sai veetud ka kõik uued torud ja pandud armeeritud pidurivoolikud. Kui seda kõike juba teha, oli loomulikult mõistlik ka natuke väsima hakanud käsipiduritross üldse eemaldada ning tagapidurite toruga korraks salongi põigata läbi uue käsipiduripumba
. Käsipiduri kangi plaanin jätta olemasoleva, et
look ei kannataks.
2010 kevadel ütles lepingu üles senini truult teeninud
stock turbo, mis vahetus ennast sellise mootori peal tõestanud S14 T28 turbo vastu. Leidsin Ebayst ning lasin profülaktika mõttes remontida. Seoses turbovahetusega sai lõpuks eemaldatud ka
stock õhufiltrikopsik koos ammu lahtiühendatud õhukulumõõtjaga, jess!
Tehtud on loomulikult tohutult ka muid pudi-padi töid ja tuuningut (näiteks värvitöid, Pidurimeistri katetega sidur, vahetatud mootori rihmad, aku pakiruumi viidud, strutbarid, Walbro pump, veermik remonditud jne jne), kuid need ei vääri ilmselt tagantjärele täpsemat lahkamist.
Megasquirt ruulib
Peaaegu igas mõttes kõige olulisem vidin selle auto peal on Megasquirt. Megasquirt sai installitud, kuna:
* seoses BOV-i, sisselaskest lahtiühendatud karterituulutuse ja muu sellisega käitus mootor teatud hetkedel
stock ajuga halvasti
* tahtsin kapotialust "lihtsustada"
* olen suur avatud lähtekoodi fänn
* tahtsin teha midagi uut, mida ma veel ei osanud ning üldse meeldib mulle elektroonikaga "mässata"
* tahtsin võimalust ise määrata erinevaid parameetreid (näiteks
overrun fuel cut'i toimimise alumist pööretepiiri)
* tahtsin lahti saada õhukulumõõtjast, pihustite takistitest (juhtides neid PWM-iga), nukkvõlliandurist, süütevõimendist, 4jast erinevast tühikäiguklapist (
stock'is: manuaalne kraan, bimetall klapp, konditsioneeri klapp, pisike PWM klapp
closed-loop'i jaoks).
Seoses mainitud vidinate eemaldamisega eemaldasin ka umbes kaks tonni juhtmeid ninaosast.
Nii see plaan oli, sai soetatud Megasquirt-II v3.0 kit ning netiavarustes end haritud, et paigaldamine õnnestuks. Augustis 2009 käivitus mu esimene Megasquirti install esimest korda esimese proovimise ajal esimesest pöördest - ise ka ei tahtnud uskuda, et see nii lihtsalt võib juhtuda.
Pööretesignaali saab Megasquirt vändale konditsioneeririhma kohale paigaldatud
trigger wheel'ist, ülejäänu kõik suht originaaljupid:
stock süütepoolid
wasted spark'is,
stock andurid. Lisatud sai vaid mingi suurem PWM tühikäiguklapp ja sisselasketemperatuuri andur. No loomulikult ka
stock lambda anduri asemel on AEM wideband lambda.
Üks põhjuseid, miks ma autot varem siia üles ei ole pannud, on see, et sõitsin kuni 2010 kevadeni nende samade ajutiselt veetud juhtmetega :$ (vabandus: pole sooja garaaži), mida ei kannatanud fotografeerida:
ärge kodus järgi tehke!
Megasquirti install tasus end muidu täiega ära: auto käivitub, sõidab, kiirendab paremini. Isegi kütust võtab tuntavalt vähem (keskmiselt võtab 9-10l/100km). Hea on ka võimalus kõiki asju oma äranägemise järgi muuta/täiendada. Ainus koht, kus ma pole veel nii palju jõudnud timmida, et saaksin
stock aju maha laita, on tühikäik - praegu kipuvad tühikäigupöörded kohati natuke rohkem kõikuma. Kasutan
closed loop juhtimist.
Hetkel kulgen veel T28
wastegate acutator'i poolt määratud ülerõhuga (0.3-0.4bar), kuid õige pea saab lisatud Megasquirt'i poolt juhitav elektrooniline
boost control.
Tulevikus driftin sajaga ehk edasised plaanid
Rooste-eemaldus - nagu ilmselt kõikide talvel soolastel teedel liikuvate masinatega juhtuma kipub, on ka minu oma paari aastaga nii palju rooste läinud, et vaja siit-sealt keevitada ja kratsida. Mingit prillikivi ei plaani teha, peamine, et päris läbi ei mädaneks.
Veljed - vaieldamatult üks olulisemaid elemente auto välimuse juures on veljed. Olen juba ammu välja valinud, mis mõõtu nad olema peavad ideaalselt: 16"x7.5" 205/55 rehv. Selline tagasihoidlik, aga mulle meeldib - mõnus on odavalt ketsi lasta :D. 2009 soetasingi juba selliste mõõtudega veljed, kuid ei olnud nende välimusega päris rahul ning sai maha müüdud. Küll leian ka õiged.
Summuti - originaal-summutil pole midagi häda, kuid nüüdseks olen juba aru saanud, et tahaks veidi rohkem hobuseid välja ajada - ei midagi ulmelist, mingi tagasihoidlik võimalikult vaikne 2.5" toru otsast lõpuni.
Coilover - parajalt läbi on juba pea kõik amordid. Ei, sõita veel kannatab, kuid profülaktika mõttes tuleks neid varsti vahetada ja plaan on seda ka teha. Jälgin naela kurssi ja pole raatsinund lihtsalt väljavalitud coilovereid veel ära tellida: HSD TT.
Stanged - talvel sai stange kitse. Kits puhaku rahus. Stange jäi küll terveks, kuid aasta eest tehtud värvitööl pole enam jumet ja suunatuli on ka katki. Samas pole mulle kunagi meeldinud 200SX-i esiratastest veel pool meetrit ettepoole ulatuv terav klapptuledega esiots - kopikas ja E30 pemmid on minu silmis õige kujuga tagaveolised masinad. Siit sai tuult tiibadesse plaan esiosa täielikult lühemaks ümber teha, klapptuled kaotada jne. Hetkel pole esimene prioriteet see töö, aga küll ma sinnani jõuan. Väike Gimp-i tuuning, et saaksite mu ideest aru :P 1. pilt on praegune seis ja teine on visioon.
Salong - omaette teema on auto salong. Arvestan salongi tuunides sellega, et suurema osa ajast vaatan mina autot ikka seestpoolt ning hea oleks, kui see vaatepilt meeli paitaks. Natuke olen juba ka keskkonsooli ümber teinud, kuid plaanis on: integreeritud makk, paremat külgtuge pakkuvad istmed.
Hetkeseis salongis:
Näidikud on wideband, sisselaske rõhk, õlirõhk. Tehtud kõrvaklapiväljund, kust tuleb läbi pisikese 0.5W võimendi detonatsiooniandurist pärit heli. Originaal valge-roheline-punane-kas-unustasin-veel-mingi-värvi kirjude tulukeste asemel on (võimalik, et olin lummatud eelnevalt omatud BMW oranžist salongist) kõik näidikud ja tulukesed punase valgusega ning kõik ülearused valgustused (a la tagakojamehe nupu) eemaldatud. S13 mehed mõtlevad pilti vaadates kindlasti, et "oot, oot, midagi oleks nagu teisiti" - salongituulte reguleerimispaneel on ümber paigutatud (selle käigus, muide, on kõige suurem probleem soojaklapi trossi pikendamine 2cm võrra).
Üldine eesmärk pole autol paari aasta jooksul muutunud: pean teda endiselt igapäevasõidukina, üritades millalgi ka rajale ning dünosse sattuda. Hobuseid on mul pidevalt silme ees umbes 250.
Muud tarka ei oskagi praegu kirjutada, eks püüan teemat värskena hoida. Lisan veel ühe pildikese praegusest kapotialusest ja väljast ka.
Linnavahel näeme, raisk!
Mikk