Get Adobe Flash player

 
Tänane kuupäev 27.04.2024 12:55

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Silindri rõhu mõõtmine
PostitusPostitatud: 20.10.2009 13:33 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 21.04.2007 18:43
Postitusi: 3421
Asukoht: tln
Kas keegi on tegelenud silindrirõhu mõõtmisega või teab kedagi kes tegeleb või on tegelenud?

Mõte on mõõta silindri rõhku, kui mootor töötab, ja esitada see info/signaal koos väntvõlli nurgaga, kas reaalajas või kasvõi logina, et saada teada:
* PPP (maksimaalse rõhu nurk), mille järgi täpselt süütenurka seadistada nii, et PPP nurk oleks igas olukorras sama (12-17ATDC?).
* detonatsoon (enne, kui see kuuldavaks muutub)
* jms
Selle tulemusena saaks mootorile parema seadistuse tõttu kõrgema effektiivsuse ja töökindluse. Peale töökindluse tõstmist võib muidugi tõsta ka boosti, et säiliks endine töökindlus juba suuremal võimsusel.
Ideaalne oleks, kui saaks seda teha igas silindris, aga ka ühe silindri andmetest oleks palju kasu. Ühesõnaga pole siis vaja oletada õiget süütenurka läbi rehvide võimsust mõõtes :)

Mõõtmiseks on erinevaid variante:
* ion-sensing, ehk kõrge alalispinge laskmisega läbi süüteküünla mõõtes voolu tugevust, mis vastab millegi pärast silindri rõhule :lol: (lämmastiku ioonid vm möllavad silindris vms). Seda meetodit kasutatakse ka mõnede stock EFI'de puhul, ja on ka DIY projekte, aga lihtne see pole. Eriti ei räägita realselt toimivatest DIY projektidest. Tuleb pmber teha süütesüsteem, vahele ehitada korralik elektroonika + loogika ja lisaks veel natuke programmeerimist.
* anduriga otse silindrist - teostus on isenesest lihtsam: puurida auk otsaga põlemiskambrisse ja paigaldada sinna vastav rõhuandur (tranducer).

Mõlemal juhul on vaja "loggerit" või ADC'd, mis rõhusignaali saadaks otse arvutisse või mikrokontrollerisse.
"Ion-sensingu" suur pluss on see, et pole vaja kaant maha võtta ja sinna sisse auku puurida. Ja tolle täpsus põhimõtteliselt ei tohiks ületada korraliku anduri täpsust. Peaks olema võimalik ka ise puurida küünlasse see auk.
Peale selle on vaja muidugi sinna kõrvale väntvõlli trigger-anduri signaali, ja see peab olema täpne ja ajaliselt sünkroonis rõhu signaaliga.
Näiteks normaalrõhul liigub õhurõhk 33cm/ms, ja kui mõõdame seda läbi toru, mis on 10cm pikk, siis 6000RPM (10ms/360deg) juures jääb rõhusignaal 18kraadi hiljaks (27deg @ 9000RPM).
Seega seda tuleb tarkvaras kompenseerida. Süsteemist, mis taob 7 kraadi sinna-tänna (nagu mõni vana kulunud nissani CAS andur :lol:) on vähe kasu. Ei teagi palju rõhku meil üldiselt maksimaalselt on - aga vist 75-150bar vahele. Ja selle rõhu juures liigub see rõhu laine juba kiiremini. Seega kompenseerimist peab korrigeerima ka vastavalt absoluutsele rõhule, kuna helikiirus muutub.
Et 1-kraadi resolutsiooni saada peab "Logimise" või ADC kiirus olema 9000rpm = 6.6ms / 360deg = 0,01ms 54000Hz.

Andurite hindasid üldiselt ei avaldata, aga mingi andur näiteks maksis 30000.-. Vaja oleks 0-300bar (200bar pole ok?) andurit, mis kannataks ka detonatsiooni (mitu bar see on??). Kusjuures rõhu absoluutväärtus polegi nii oluline, kui selle korduvus igal mõõtmisel vms. Toodetakse ka küünal-rõhuandurit - saad tellida endale sobiva küünla juba koos rõhuanduriga - PSIPlug - pole odav.
Aga kui kasvõi ainult 10 korralikku mootorit turvalise ja effektiivse süütenurga saab, on asi väärt rohkem kui 100000eek. TipTop oleks kui saaks 25K'iga kasutatava süsteemi valmis (järgmine maksaks juba poole vähem).

Olen korduvalt sellele mõelnud, aga pole veel korraliku kodutööd teinud - võiks veel mingi 1000h surfida :)
Olen üsna kindel, et sellest ei tule erinevatel põhjustel mitte midagi välja :), eriti kui peaksin sellega üksi tegelema.
Aga kui kellelgi on huvi selle vastu, võiks postitada siia, kui midagi huvitavat antud teema kohta leiab (erinevad uurimustööd, andurite müügipakkumised jms).

PiltPiltPiltPilt

_________________
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 20.10.2009 20:23 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 06.01.2005 20:02
Postitusi: 566
Asukoht: tln - kristiine
kas pole karta, et otseselt rõhumõõtmisel, kas siis august küünlas või kaanes, hakkavad impulsid resoneeruma? impulsid hakkavad torus edasi-tagasi liikuma ja ühinema.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21.10.2009 0:54 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 16.03.2008 13:01
Postitusi: 689
Asukoht: Tallinn
Ma ei saanud aru, palju need ostetavad anduriga küünlad maksavad? Ilmselgelt oleks sellise kasutamine hoopis lihtsam kui ise millegi aretamine.
Ei kujuta ette, et selle anduri jaoks neljaklapitehnikas mootori kaanes kuskil mujal üldse ruumi oleks kui küünla juures.

_________________
Lauda nitro


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21.10.2009 1:05 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 16.12.2004 2:41
Postitusi: 4626
Asukoht: Tallinn
Küünla umbkaudne hind on Astronal ka välja toodud anduri hinnana.
Eestis on 1 selline küünal õppeeesmärkidel ka olemas.
Kuumusastme või küünlatüübi vahetamiseks tuleb loomulikult uus küünal tellida.

_________________
Subaru Impreza GT MY99 | VW Passat 6.0 W12 '02 | VW Golf 2 4motion '91
ECUMASTER tooted http://ecumaster.ee | M-Tuning - http://www.m-tuning.ee | @Facebook
Tavahooldus, performance & tuning teenused + osad, mootorite ehitamine ja remont - Tallinn.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21.10.2009 9:37 
Eemal

Liitunud: 29.10.2006 15:56
Postitusi: 656
Asukoht: Lõuna
Ei, Astrona, sa ei ole ainuke :-D

http://www.ronex.ee/index.php?group_id=23&page=50&

*Kistler : Mootorite diagnostika ja andurid
*Rõhuandurid

Küünla hind pidi olema kuskil poolesaja tuhande kandis.

Vähemalt üks silindrirõhu mõõtmise süsteem on Eestis tõepoolest olemas,
kahjuks pole olnud endal veel au mõõtmistulemustega tutvuda.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21.10.2009 11:12 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 21.04.2007 18:43
Postitusi: 3421
Asukoht: tln
Miq kirjutas:
kas pole karta, et otseselt rõhumõõtmisel, kas siis august küünlas või kaanes, hakkavad impulsid resoneeruma? impulsid hakkavad torus edasi-tagasi liikuma ja ühinema.
Väike kartus on :) Peale selle on ka silindris lainete liitumised jne. Lootus on, et selle saab välja filtreerida.
Tuleks välja arvestada ka minimaalne toru jämedus, millega tekitame näiteks 0.1-1deg pikkuse lisa-viivituse, aga sellega ei lase rõhul liiga suurel määral kõikuda.
Mõõtmisel huvitab meid kõige rohkem 5-30ATDC "aken", mis on ainult 3-4% ajast (25/720deg). Isegi kui tahaks "closed-loop"iga süüdet korrigerida, on meil piisavalt aega filtreerida, analüüsida jne.
Kuna meil on niikuinii teada mootori kiirus, siis saame filtreerida täpselt 1-2kraadini kogu signaali, mis peaks kõrvaldama isegi detost tekitatud resonantsi, kuna tolle pulss peaks käima pigem 6-7 kraadi tagant - võin eksida. Aga enivei on vaja low-pass ja hi-pass filtreid vahele.

Kellel see PSIPlug eestis on TKTK, TTU? Nendega oli ka mingi variant, et vastavalt igale erinevale küünlale ei pea kogu andurit uut ostma. Hind oli minu teada ~30K kui ise tellida. Olen vaadanud kah neid ronexi pakutavaid jubinaid. Suhtlen nendega Ronexiga edasi...
Ideaalne oleks kui saaks 40K eek anduri asemel kasutada mingi trikiga 3Keek andurit, kasvõi kui peaks sinna 5k eest ime-jahutuse ehitama :)

EDIT:
Kistler: Engine Combustion Analysis
http://www.kistler.com/mediaaccess/en-ex/100-460e-02.09.pdf

_________________
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 21.10.2009 18:11 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 06.01.2005 20:02
Postitusi: 566
Asukoht: tln - kristiine
Kas tavaline MAP andur on ka piezo-elektriline?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 17.11.2009 23:29 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 22.06.2008 1:40
Postitusi: 32
Asukoht: Padise vald
Mingi hetk tundsin isegi selle silindri rõhuanduri vastu huvi. Mõtlesin, et kas ei saaks seda väljundit Megasquirdile sisendiks panna. Minu MS2 logib Burst mode's iga 0.06 sekundi tagant. Siis tegin väikse tabelarvutuse ka selle kohta:

Kood:
vpm    vps      mkpvsj  mkpv0.06sj  majtv2kps   
1000   16.67    6000    360         0.00033333   
2000   33.33    12000   720         0.00016667   
3000   50       18000   1080        0.00011111   
4000   66.67    24000   1440        0.00008333   
5000   83.33    30000   1800        0.00006667   
6000   100      36000   2160        0.00005556   
7000   116.67   42000   2520        0.00004762   
8000   133.33   48000   2880        0.00004167   
               
vpm            väntvõlli pööret minutis            
vps            väntvõlli pööret sekundis            
mkpvsj         mitu kraadi pöörleb väntvõll sekundi jooksul            
mkpv0.06sj     mitu kraadi pöörleb väntvõll 0.06 sekundi jooksul            
majtv2kps      mis aja jooksul teeb väntvõll 2 kraadise pöörde (sekundites)            


Paistab jah, et MS on ikka väga aeglane selle asja jaoks. Isegi 1000 pöörde juures logib MS iga täispöörde tagant. Et sellest andurist mingit kasu ka oleks, siis oleks vaja logida seda ca iga 50 mikrosekundi tagant.

Mul on see USB-Serial adapter ka vahel, võibolla ilma selleta otse serial porti saab ka kiiremini logida. Kui kiiresti teil MS logib Burst mode's?


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 18.11.2009 10:39 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 21.04.2007 18:43
Postitusi: 3421
Asukoht: tln
Selle loggeri annab kindlasti kiirema teha kui MS.
Vat kui su Burst on 0.06s ehk 60ms, siis mootori täis kiirusel saad ühe kirje 10 pöörde kohta :). Kui iga kraadi tagant oleks võimalik andmed PC'sse saata ja tagasi, siis võiks üldse PC'd kasutada juhtimiseks :). Vaja on 7500rpm peal 0.5deg resolutsiooniga -> 96000 väärtust sekundis. Kui ma ei eksi siis MS tegi 10 taktiga ADC muundamise, eeldades et kasutame ainult ühte ADC'd - mis on ~200khz - napilt piisav.
See 60ms on maru aeglane. Mul oli 100ms normal logging, ja burstiga sain 9-10ms tagant (ei mäleta palju selleks modima pidi). Ja me ei pea saatma kogu rõhu infot vaid ainult ~ -5-25deg TDC info. S.t., et kui nüüd saata iga kahe pöörde jooksul ära tema 36kraadi (5% kahest pöördest) 36B = 1b/1deg resoga, 144B = 2B/0.5deg rõhu infot 2x8ms (7500rpm 720deg). 36B/16ms = 2250B/s mis ei tohiks olla probleemiks ka ~25kbps'iga. Kui 1B'ne rõhuväärtus on piisav, siis mingi 56kbps'iga saaks ilusti 0.5deg täpsusega info üle kantud. Küsimus on kas see ADC tal ikka töötab laitmatult ~100khz peal jne. Kui ei, siis oleks mõtekam juba läpaka helikaarti kasutada :) Alati annab teha spetsiaalse kontrolleri.

_________________
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 18.11.2009 11:05 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 11.09.2007 20:50
Postitusi: 279
Asukoht: Talsinki
Keeruliseks ajate selle. Elfas jmt. kataloomades on mingid usb mitmekanalilised ADC-d olemas koos softiga.
Ühest kanalist 36-1 triggeri sisend, teistest rõhusignaalid ja olemas.
Hiljem pildipealt näha mis kraadi all mootor oli ja silindri rõhk.

1/(7500/60*360) = 1/45000s ehk 50khz adc karp on enam kui küll.

_________________
Peletis: 12.30 @ 185
Jubetis: 9.74 @ 233


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 18.11.2009 16:04 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 21.04.2007 18:43
Postitusi: 3421
Asukoht: tln
Fog kirjutas:
Keeruliseks ajate selle. Elfas jmt. kataloomades on mingid usb mitmekanalilised ADC-d olemas koos softiga.
Ühest kanalist 36-1 triggeri sisend, teistest rõhusignaalid ja olemas.
Hiljem pildipealt näha mis kraadi all mootor oli ja silindri rõhk.

1/(7500/60*360) = 1/45000s ehk 50khz adc karp on enam kui küll.
Pane link kah. 1min otsimise peale leidsin 20Hz 300-5000eek, mis annaks 0.45deg/1500RPM reso ja 2.25deg / 7500RPM. Noh enamuse infist saaks kätte. Ideaalne oleks vist ikka 0,5deg, et anduri jms vigade lisandumisel jääks ikka kraadi piiresse vms.

_________________
slyy2048
WhatsApp: +6281339093884
12.0s CA18DET


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: 18.11.2009 16:37 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: 11.09.2007 20:50
Postitusi: 279
Asukoht: Talsinki
Astrona kirjutas:
Pane link kah. 1min otsimise peale leidsin 20Hz 300-5000eek, mis annaks 0.45deg/1500RPM reso ja 2.25deg / 7500RPM. Noh enamuse infist saaks kätte. Ideaalne oleks vist ikka 0,5deg, et anduri jms vigade lisandumisel jääks ikka kraadi piiresse vms.


Pole linki, lihtsalt kunagi neid vaadanud.
See 300 on ainult andur. 2,5k oli see 20khz julla.

Küsimus on, kas 20000 korda sekundis võetakse kõikide kanalite näitu, või per kanal, ning kas teisi kanaleid saaks välja lülitada ja ühele kiirust juurde.

Aga teades sind, vaata parem juba komponentide osast ADC kive. Kunagi oli mingi tore koht epanorama.net kus lihtsad skeemid igasugu jubinate jaoks.

Paralleelport peaks kannatama umbes 500kss kiirust 8 bitise resulutsiooniga.

_________________
Peletis: 12.30 @ 185
Jubetis: 9.74 @ 233


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 12 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 20 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
POWERED_BY
PhpBB 3.0.11