Turbo Teooria

Tehnilised probleemid, küsimused ja lahendused.

Moderaatorid: Mihkel, Ringo

Young Dirty Chinaman
Postitusi: 65
Liitunud: 05.03.2005 13:31

Postitus Postitas Young Dirty Chinaman »

erkz82 kirjutas:
henri kirjutas: Kui võrrelda n/a ja turbo autot siis turbo autol tulevad summuti otsast jahedamad gaasid kui n/a-l. Seega turbo kasutab ära osa soojusest mis tekib plahvatusel. Sealt tulebki tema ülihea efetkiivusus.
kuidas muudab turbo soojuse mehaaniliseks pöörlemiseks? :?:

ma arvan ikka, et turbot ajab ringi gaaside liikumine.

jahedamad gaasid summuti otsas tulevad turbo puhul äkki sellest, et need gaasid soojendavad turbot, mida siis õli abil jahutatakse. see õli käib läbi radiaatori ja sinna see soojus lähebki... :roll:
jah, soojus ei muudeta mehh. pöörlemiseks, aga gaaside liikumine muudetakse

jahedamad gaasid summuti otsast tulevad turbo puhul sellest, et turbo puhul on kuumadel silindrist tulevatel väljalaskegaasidel pikem tee summuti otsani, mille jooksul ta annab ka ära selle võrra rohkem soojust. (võrreldes NA konega)

füüsika tund vahele jäänud:)?

häid jõule!
jou
henri
Postitusi: 385
Liitunud: 22.03.2005 18:10

Postitus Postitas henri »

Young Dirty Chinaman kirjutas: ...
füüsika tund vahele jäänud:)?
...
No gümna füüsika on selge kui kristall, ning hetkel juba uurin natuke tõsisemat füüsikat. ;) .

Pole küll füüsik, kuid materjaliteadus on 1:1 keemia, füüsika.

Nüüd siis ka teema juurde:
Sul on küll õigus et ka kineetiline energia (gaaside liikumine) kasutatakse ära, see jäi mul mainimata, kuid ei maksa ära unustada et ka soojus kasutatakse ära, seleta mulle miks siis lahja segu ja hiline süüde aitab lag-i vähendada. Tekib lihtsalt kuumem väljalaske gaas ja muud midagi sest molekulide hulk mis kambrisse satuvad jääb samaks.

Võta asja niimoodi. Gaasi kineetiline energia, ehk kiirus suureneb temperatuuri tõusmisega, kui ma kiirust (molekulide) vähendan siis ka temp väheneb. Kineetiline energia ja temperatuur on võrdelises sõltuvuses. Igatahes sellel teemal saaks vist vaielda lõpmatuseni.

Üks vähestest artiklitest kus asjasse süvenetakse:
http://www.hotrodders.com/forum/turbo-v ... 29060.html
Moss
Postitusi: 366
Liitunud: 14.12.2005 17:08
Asukoht: Vantaa
Kontakt:

Postitus Postitas Moss »

henri kirjutas:
Young Dirty Chinaman kirjutas: ...
füüsika tund vahele jäänud:)?
...
...miks siis lahja segu ja hiline süüde aitab lag-i vähendada. Tekib lihtsalt kuumem väljalaske gaas ja muud midagi sest molekulide hulk mis kambrisse satuvad jääb samaks.
Kuumem gaas küll aga kasu ei lõigata mitte niivõrd sellest kuumusest vaid kuumuse tõttu suuremast gaaside ruumalast. Isoprotsessid.
Young Dirty Chinaman
Postitusi: 65
Liitunud: 05.03.2005 13:31

Postitus Postitas Young Dirty Chinaman »

lugesin ükspäev mida ma kokku olen kirjutanud ja neid jubedaid kohti ja lauseid leidus ikka lademetes..

ehk siis hakkan vaikselt kogu teksti üle vaatama ja loogilisemaks tegema+lisan mõne teksti. Ärge olge ehmatanud kui vahepeal tekst kadunud on.
jou
Ar21
Postitusi: 267
Liitunud: 24.03.2006 12:23

Postitus Postitas Ar21 »

Tuleb selliselt, et mida kuumemad on gaasid seda suurem on tema ruumala, seda rohkem teda väljalasketorus on ja seda rohkem ajab ta ka turbot ringi, kuna tema hulk (ruumala) on suurem.
Mina saan nii aru.
Chris
Postitusi: 75
Liitunud: 02.05.2006 20:35

Postitus Postitas Chris »

Young Dirty Chinaman kirjutas:lugesin ükspäev mida ma kokku olen kirjutanud ja neid jubedaid kohti ja lauseid leidus ikka lademetes..

ehk siis hakkan vaikselt kogu teksti üle vaatama ja loogilisemaks tegema+lisan mõne teksti. Ärge olge ehmatanud kui vahepeal tekst kadunud on.

Pane ikka ülejäänd tõlked ka kui aega saad. Väga mõnus ja hariv oli lugeda eelmisi tõlkeid. Tänud !
Ar21 kirjutas:Tuleb selliselt, et mida kuumemad on gaasid seda suurem on tema ruumala, seda rohkem teda väljalasketorus on ja seda rohkem ajab ta ka turbot ringi, kuna tema hulk (ruumala) on suurem.
Mina saan nii aru.
Täpselt nii saan ka mina asjast aru.
Kasutaja avatar
bacteria
Postitusi: 21
Liitunud: 25.07.2006 15:00
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Postitus Postitas bacteria »

sooviks nn teaduslikku eesti keelde tõlgitud juttu BOV(Blow Off Valve) kohta ... nii naljakas kui see ka ei oleks :roll: ....


Tänades ette
bacteria
Team MCC
Kasutaja avatar
Ragnar
Postitusi: 1533
Liitunud: 26.11.2004 18:41
Asukoht: Tallinn

Postitus Postitas Ragnar »

aga bov pole ju teab mis teaduslik asi ka. lihtne klapp ju !? :)

edit: pealegi bovidest on siin juttu nii, et tapab... tee foorumis otsing.
Alfa Romeo Brera 3.6 JTS V6 Q4
Ex Fiat Coupè 16v Turbo 342hj/466nm
Kasutaja avatar
bacteria
Postitusi: 21
Liitunud: 25.07.2006 15:00
Asukoht: Pärnu
Kontakt:

Postitus Postitas bacteria »

tänud ragz , leitud ühtteist juttu :!:
Team MCC
puna
Postitusi: 522
Liitunud: 28.06.2006 11:38
Asukoht: Tallinn - Helsinki

Postitus Postitas puna »

Tulge mulle tööle külla ma näitan kuidas turbo töötab ja mis ohud kaasnevad vana turbo ostuga.
Mis võimalik ise peeti keerata jne...
Meil rekord kus klent vahetas ise ja turbo ei pidanud 1km ka vastu.
Tel. 5654585
Mihkel
Postitusi: 4626
Liitunud: 16.12.2004 2:41
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Postitus Postitas Mihkel »

puna kirjutas:Tulge mulle tööle külla ma näitan kuidas turbo töötab ja mis ohud kaasnevad vana turbo ostuga.
Mis võimalik ise peeti keerata jne...
Meil rekord kus klent vahetas ise ja turbo ei pidanud 1km ka vastu.
Täitsa hea pakkumine.
Subaru Impreza GT MY99 | VW Passat 6.0 W12 '02 | VW Golf 2 4motion '91
ECUMASTER tooted http://ecumaster.ee | M-Tuning - http://www.m-tuning.ee" onclick="window.open(this.href);return false; | @Facebook
Tavahooldus, performance & tuning teenused + osad, mootorite ehitamine ja remont - Tallinn.
kaspar
Postitusi: 1
Liitunud: 16.12.2005 22:55
Asukoht: Viljandi
Kontakt:

Postitus Postitas kaspar »

Mis on inimese nimi, kes on need tekstid tõlkinud? Sooviksin kasutada neid materjale on uurimistöös, kuid seal vaja ka nime!
erkz82
Postitusi: 4
Liitunud: 21.11.2005 12:26

Postitus Postitas erkz82 »

Ideaalse gaasi seadus.

Lühidalt, gaasi temperatuur, rõhk ja ruumala on kõik seotud. Paki gaas kokku (vähenda ruumala) ja rõhk koos temperatuuriga läheb suuremaks. Lase ruumala suurendada ning temperatuur ja rõhk lähevad väiksemaks. Suurenda temperatuuri ja rõhk läheb suuremaks (suletud ruumis) või ruumala suureneb (paisub). Lõpetuseks, gaas tahab liikuda kõrge rõhuga ruumist madala rõhuga ruumi, ja mida suurem on erinevus, seda kiirem on liikumine. (Löö õhupall katki, käib väike pauk. Löö keevitamise 02 baloon katki, käib suur pauk)

OK, nelja silindriline mootor toodab pöördemomenti lastes gaasil paisuda piiratud ruumis kus tekitatud kõrge rõhk saab lykata kolbi. Edasi, see gaas on soojendatud selle tootmise käigus (mitte nagu aurumootoris) nii, et sa saad kõrgemad rõhud - ja rohkem momenti. Kahjuks, enamus soojust (mis on ka energia) lastakse lihtsalt torust välja enne kui oleks seda otstarbekalt ära kasutanud. Probleem ei ole selles, et silinder on liiga lühike, enne kui see gaas suudab rõhu teha mehaaniliseks energiaks, vaid on ebapraktiline teha silindrid piisavalt pikaks, et viimanegi gaasimolekul saaks tööd teha.

Nii, mis me teha saame? Näiteks saame suunata väljalaske torud taha suunas ja üritada saada sellest natuke tõuget - kui nüüd mõned väga üksikud juhtumid välja arvata, siis gaasi rõhk ei ole piisavalt suur saamaks kasutatavat tõuget. (Mõned vanad IndiCari autod tootsid tegelikult mõned naelad tõuget nende väljalaskes, kuid seda ei piisavalt, et seda reaalselt kasutada)

Lisades nüüd turbo, turbiin, toidetud väljalaske gaasidest, ühendatud kompressoriga võlli abil pakib õhku kokku mootori jaoks. Rohkem õhku silindris tähendab, et rohkem kütust saab põletada ühe kolvi käigu kohta, rohkem põletatud kütust tähendab rohkem kuumasid gaase, ja rohkem kuumasid gaase tähendab rohkem momenti - ja rohkem boosti ka.

See on küll lähim asi tasuta lõunale mille leiad mootori ehituses, sellepärast, et sa võtad kuumuse (energia) mis muidu oleks raisatud ja võttad sellest kasutatavat tööd peaaegu niisama. Sa saad natuke keerulisema mehanismi ja tõusevad ka tootmiskulud, kuid lisades turbo, sa ei tee järeleandmisi reaalselt mitte kuskil.

"Kas turbo ei suurenda väljalaske vastusurvet?" Boosti ajal mitte. Selle pärast: kui väljalaske klapp avaneb, siis rõhk silindris on palju suurem, kui rõhk, mis on turbo sisselaske avas. See silindri rõhk puhub läbi väga kiiresti, kuid väljalaske takti ajal - silindri ruumala väheneb väga kiiresti ja Ideaalse gaasi seaduse kohaselt, see hoiab silindri rõhu kõrgemal, kui turbo sisselaske rõhu. Lõpuks kui väljalaske takt on peaaegu läbi ja kui rõhud on peaaegu võrdsed, siis sisselaske klapp avatakse, sisselaske rõhk (boosti ajal) puhub läbi silindri ja ongi jälle silindri rõhk suurem.

Kui keegi tõlkest aru ei saanud, siis originaal on siin:

http://www.turboclub.com/turbotech/TurboFun1.htm
tune everything!
henri
Postitusi: 385
Liitunud: 22.03.2005 18:10

Postitus Postitas henri »

erkz82 kirjutas:Ideaalse gaasi seadus.

Lühidalt, gaasi temperatuur, rõhk ja ruumala on kõik seotud. Paki gaas kokku (vähenda ruumala) ja rõhk koos temperatuuriga läheb suuremaks. Lase ruumala suurendada ning temperatuur ja rõhk lähevad väiksemaks. Suurenda temperatuuri ja rõhk läheb suuremaks (suletud ruumis) või ruumala suureneb (paisub). Lõpetuseks, gaas tahab liikuda kõrge rõhuga ruumist madala rõhuga ruumi, ja mida suurem on erinevus, seda kiirem on liikumine. (Löö õhupall katki, käib väike pauk. Löö keevitamise 02 baloon katki, käib suur pauk)

OK, nelja silindriline mootor toodab pöördemomenti lastes gaasil paisuda piiratud ruumis kus tekitatud kõrge rõhk saab lykata kolbi. Edasi, see gaas on soojendatud selle tootmise käigus (mitte nagu aurumootoris) nii, et sa saad kõrgemad rõhud - ja rohkem momenti. Kahjuks, enamus soojust (mis on ka energia) lastakse lihtsalt torust välja enne kui oleks seda otstarbekalt ära kasutanud. Probleem ei ole selles, et silinder on liiga lühike, enne kui see gaas suudab rõhu teha mehaaniliseks energiaks, vaid on ebapraktiline teha silindrid piisavalt pikaks, et viimanegi gaasimolekul saaks tööd teha.

Nii, mis me teha saame? Näiteks saame suunata väljalaske torud taha suunas ja üritada saada sellest natuke tõuget - kui nüüd mõned väga üksikud juhtumid välja arvata, siis gaasi rõhk ei ole piisavalt suur saamaks kasutatavat tõuget. (Mõned vanad IndiCari autod tootsid tegelikult mõned naelad tõuget nende väljalaskes, kuid seda ei piisavalt, et seda reaalselt kasutada)

Lisades nüüd turbo, turbiin, toidetud väljalaske gaasidest, ühendatud kompressoriga võlli abil pakib õhku kokku mootori jaoks. Rohkem õhku silindris tähendab, et rohkem kütust saab põletada ühe kolvi käigu kohta, rohkem põletatud kütust tähendab rohkem kuumasid gaase, ja rohkem kuumasid gaase tähendab rohkem momenti - ja rohkem boosti ka.

See on küll lähim asi tasuta lõunale mille leiad mootori ehituses, sellepärast, et sa võtad kuumuse (energia) mis muidu oleks raisatud ja võttad sellest kasutatavat tööd peaaegu niisama. Sa saad natuke keerulisema mehanismi ja tõusevad ka tootmiskulud, kuid lisades turbo, sa ei tee järeleandmisi reaalselt mitte kuskil.

"Kas turbo ei suurenda väljalaske vastusurvet?" Boosti ajal mitte. Selle pärast: kui väljalaske klapp avaneb, siis rõhk silindris on palju suurem, kui rõhk, mis on turbo sisselaske avas. See silindri rõhk puhub läbi väga kiiresti, kuid väljalaske takti ajal - silindri ruumala väheneb väga kiiresti ja Ideaalse gaasi seaduse kohaselt, see hoiab silindri rõhu kõrgemal, kui turbo sisselaske rõhu. Lõpuks kui väljalaske takt on peaaegu läbi ja kui rõhud on peaaegu võrdsed, siis sisselaske klapp avatakse, sisselaske rõhk (boosti ajal) puhub läbi silindri ja ongi jälle silindri rõhk suurem.

Kui keegi tõlkest aru ei saanud, siis originaal on siin:

http://www.turboclub.com/turbotech/TurboFun1.htm
Damn ... täpselt minu mõttelaad, hea et keegi jagab sama arusaama.
Moss
Postitusi: 366
Liitunud: 14.12.2005 17:08
Asukoht: Vantaa
Kontakt:

Postitus Postitas Moss »

erkz82 kirjutas: "Kas turbo ei suurenda väljalaske vastusurvet?" Boosti ajal mitte. Selle pärast: kui väljalaske klapp avaneb, siis rõhk silindris on palju suurem, kui rõhk, mis on turbo sisselaske avas. See silindri rõhk puhub läbi väga kiiresti, kuid väljalaske takti ajal - silindri ruumala väheneb väga kiiresti ja Ideaalse gaasi seaduse kohaselt, see hoiab silindri rõhu kõrgemal, kui turbo sisselaske rõhu. Lõpuks kui väljalaske takt on peaaegu läbi ja kui rõhud on peaaegu võrdsed, siis sisselaske klapp avatakse, sisselaske rõhk (boosti ajal) puhub läbi silindri ja ongi jälle silindri rõhk suurem.
Järgmisel lehel kirjutab ta: "The volume of exhaust produced is much greater than the volume of the air used to create it, and the resulting exhaust pressure is much higher than the boost pressure will ever be, so the wheel and housing designs are completely different." Natuke vastuoluline pole või?

Selle rõhkude erinevuse kohta on ka "piiblis" ühtteist öeldud aga kuna täpset kohta hetkel üles ei leidnud, ei hakka huupi ka pakkuma.
Vasta